سخنرانی پژوهشگران بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در اولین همایش ملی دستاوردهای نوین در کشاورزی

پژوهشگران بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در اولین همایش ملی دستاوردهای نوین در کشاورزی سخنرانی خود را ارایه دادند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ اولین همایش ملی دستاوردهای نوین در کشاورزی در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرگان برگزار گردید. در این همایش یک روزه که در سالن بزرگ دکتر ابراهیمی این دانشگاه برگزار شد جمعا ۱۲۰ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در دو جلسه صبح و بعدازظهر ارایه شد. دو تن از ارایه دهندگان مقاله شفاهی دکتر محمد اسماعیل اسدی و مهندس حمیدرضا صادق نژاد از همکاران این مرکز بودند که مقالات خود را تحت عناوین زیر ارایه نمودند:
۱- راهکارهای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی
۲- تاثیر سامانه های خاک ورزی حفاظتی بر پارامترهای عملکردی ماشین و انرژی مصرفی تولید سویای تابستانه (با همکاری دکتر احمد شریفی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی)
دکتر اسدی در سخنرانی خود اظهار داشت با توجه به مصرف آب زیاد در بخش کشاورزی به ویژه با استفاده از منابع آب زیرزمینی کشور که نتیجه آن افت سطح سفره ها و در برخی مناطق فرونشست زمین بوده است چاره ای جز افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی نمی باشد. بهره وری آب به مفهوم افزایش سود خالص به ازای واحد مصرف آب برای تولید محصولات و فرآورده های کشاورزی می باشد. ایشان با ذکر آمار و ارقامی از میزان بهره وری محصولات مختلف کشاورزی در استان گلستان و مقایسه آن با کشور و جهان لزوم جایگزینی شاخص تولید به ازای واحد مصرف آب به جای شاخص تولید در هکتار را خواستار شدند. آقای دکتر اسدی افزود به جای فشار بر مدیریت عرضه در بخش آب باید فشار را بر مدیریت تقاضا گذاشت زیرا با مصرف آب کمتر می توان همین مقدار محصولات را نیز تولید نمود.
همچنین مهندس حمیدرضا صادق نژاد در سخنرانی خود اظهار داشت که با توجه به حفظ و پایداری منابع تولید مانند خاک و آب و افزایش مواد آلی و همچنین بهبود و حفظ انرژی مصرفی برای تولید محصولات زراعی، در میان روشهای خاک ورزی استفاده شده، ادوات بی خاک ورز شاخص های مطلوب تری را از نظر عملیات کشت با در نظر گرفتن محدودیت های زمانی و کاهش مصرف انرژی داشته است و به نظر می رسد ابعاد بزرگ بی خاک ورزهای خطی کار اگر چه وزن دستگاه و انرژی کاربرد ماشین را افزایش می دهد اما نفوذ بهتر در داخل خاک و چند منظوره بودن برای کاشت محصولات متراکم و یا ردیفی بعضی از معایب آن را جبران کرده است.

DSC783583

DSC457444

یک دیدگاه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.