حضور همکاران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در همایش خشکسالی و مخاطرات بخش کشاورزی استان

همایش خشکسالی و مخاطرات بخش کشاورزی استان گلستان با حضور دکتر سید علی حسینی رییس مرکز، مدیرکل هواشناسی استان، معاونت حفاظت و بهره وری آب منطقه ای استان، معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها، تعاونی های تولید محصولات کشاورزی و جمعی از صاحب نظران در سالن اجتماعات تعاون روستایی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس سهرابی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان درباره جلسه این کارگروه گفت: این اولین جلسه کار گروه است. آغاز برنامه ریزی ها و پیگیری های موثر در زمینه مدیریت منابع آبی است. تا اجرای کامل و برنامه ریزی دقیق در جهت استفاده بهینه از ذخایر آبی باید کارگروهای تخصصی تشکیل و راهکارهای عملیاتی طراحی شود.
مهندس سهراب سهرابی افزود: کشت ارقامی که دوره رشد کمتری دارند و نیاز آنها به آب بسیار پایین می باشد در دستور کار این معاونت قرار گرفته است. افزایش سطح زیر کشت پاییزه برای استفاده از نزولات آسمانی. افزایش سطح مکانیزاسیون کشاورزی استان برای بهره وری بهتر و کاهش مصرف آب. تغییر اراضی شیبدار به باغ های مثمر در جهت کشت پایدار و مصرف بهینه ذخایر. چه این که ما نمی توانیم با خشکسالی مقابله کنیم. اساسا در شرایط و اقلیم گرم و خشک قرار گرفته ایم، پس باید برای تطبیق با شرایط برنامه ریزی کرد.
در ادامه مهندس سید محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی استان گفت: کشور ما در منطقه خشک جهان و بالای خط استوا قرار دارد. باران های استان بارش های موثر و عمیقی نیست. بارش ها بین ۵ تا ۷ میلیمتر است.
وی درباره نابهینه استفاده کردن از منابع آبی گفت: ۱۵ میلیون لیتر برای هر هکتار برنج استفاده می کنیم. ما اولین کشور در جهان هستیم که از آب های استاتیک خود استفاده کرده ایم. از ۳۵ سال گذشته تا به امروز ۷۵ میلیارد متر مکعب از آب های استاتیک کشور را بهره برداری کردیم. و این یعنی فاجعه مطلق. در ۱۱ سال گذشته استان گلستان ۱۰ سال خشک را تجربه کرده است.
در ادامه مهندس محمد تقی رجایی مدیر تعاون روستایی استان گفت: در استان ۷۰ تعاونی وجود دارد که ۱۳۵ هزار هکتار سطح زیر کشت آنهاست. برای مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه باید از در طراحی ها و اجرای پروژه ها به صورت عملی از کشاورزان استفاده کرد و آنها را مشارکت داد.
در بخش اتهایی جلسه نیز پانلی با حضور مدیران جهاد کشاورزی استان از جمله دکتر سید علی حسینی رییس مرکز برگزار شد و به پرسش های حاضزان پاسخ داده شد.

DSC06572

DSC06561

DSC06566

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.