برگزاری آیین گردهمایی محققان معین منطقه ۱ کشور در مرکز تحقیقات و آموزش استان گلستان

در راستای ارزیابی و اصلاح و ارتقای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، آیین گردهمایی محققان معین منطقه ۱ کشور با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر کاظم خاوازی معاون ترویج سازمان ،روسای مراکز تحقیقات و آموزش منطقه ۱ ، روسای سازمان های جهاد کشاورزی چندین استان، اعضای شورای تحقیقات استان، مدیران ترویج منطقه ۱،  دکترمختارمهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به همراه معاونان و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها و مروجام مسول پهنه استان، دکترابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان و معاونان و پژوهشگران این مرکز و جمع کثیری از محققان و مروجان منطقه ۱ کشور در تاریخ ۲۹ فروردین ۹۷ به میزبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در محل واحد آموزش شهید روحانی فرد شهرستان کردکوی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این آیین که پس از جمع بندی نظرات و پیشنهادت روسای مراکز منطقه و دبیران محققان و مروجان معین و معاونان پژوهشی منطقه انجام شده در قالب سخنرانی های مختلف ارایه شد در بخش نخست این نشست دکتر زند در بخشی از سخنان خود گفت: ما تا امروز توانسته ایم نتایج تحقیقاتی را با هدف ارتقای دانش فنی از طریق محققان و مروجان به کشاورزان منتقل کنیم.

دکتر زند  نقش محققین معین را در خصوص مدیریت دانش فنی بسیار مهم خواند و افزود: امروز اولویت ما رفع نیاز قشر زحمت کش کشاورز و توانمند کردن این عزیزان است.

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه گفت : انتظار از پژوهشگران و مروجان این است که نیازهای هر استان را در خصوص انتقال یافته ها مشخص کنند و روی آن کار کارشناسی انجام دهندتا در نهایت به لحاظ کمی و کیفی تولید را تقویت کنیم .

دکتر زند گفت: عوامل طبیعی تحت عنوان عوامل پایه  و انسانی  بر کشاورزی بسیار موثرند. وی افزود: امروز انتقال دانش به روز به بهره برداران از طریق محققان و مروجان بخش کشاورزی بسیار مهم است.

 دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در سخنانی گفت:  بخش کشاورزی در زندگی بخش عظیمی از مردم تاثیرگذار است و توسعه و یا عدم توسعه یافتگی آن نقش مهمی در زندگی کشاورزان دارد.

وی افزود:  امروز کشاورزی بدون علم حرفی برای گفتن نداردو اگر قرار باشد توسعه ی پایدار و امنیت غذایی محقق شود باید بتوانیم به روز باشیم و توانایی انتقال یافته ها و دانش فنی را داشته باشیم .

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان  گفت: ترویج و آموزش کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان و پایه های کشاورزی امروز می تواند نقش موثری در بهبود شرایط زندگی بهره برداران بخش داشته باشد.

دکتر مهاجر در پایان سخنانش بر نقش انکارناپذیر محققان و مروجان کشاورزی تاکید کرد.

دکتر فرجی دبیر مراکز تحقیقات آموزش منطقه ۱ و رییس مرکز تحقیقات آموزش و منابع طبیعی استان گلستان در  خصوص جایگاه و مشکلات حوزه ی کاری تحقیقات و ترویج در استان های منطقه یک کشور گفت:   وجود اراضی خرد و وسعت کم اراضی در استان های شمالی و تنوع بسیار زیاد محصولات زراعی و باغی و تنوع اقلیمی از مشکلات و چالش های مهم بخش تحقیقات و ترویج است.

وی در ادامه در خصوص نقش موثر محققان معین و ارتباط نزدیک با کارشناسان و بهره برداران و مشارکت بیشترآنان در انتقال دانش فنی سخن گفت. و سپس به مقایسه ی عملکرد گندم آبی و سویا و عملکرد زارعین برتر استان گلستان پرداخت.

در ادامه دکتر محمد علی دهقان دبیر محققان معین منطقه جمع بندی نظرات محققان منطقه را ارایه داد پس از ایشان دکتر بهادری دبیر مروجان معین نظرات طرح شده مروجان منطقه را ارایه داد.

در ادامه آقای علی قلی ایمانی از کشاورزان پیشرو استان گلستان و رییس بنیاد گندمکاران ایران ،توفیقات بدست آمده در تولید را حاصل تعامل بسیار خوب مروجان مسول پهنه های تولیدی، محققان معین پهنه و کشاورزان در قالب طرح نظام نوین ترویج دانست.

در بخش دوم برنامه نیز حاضران در قالب ۶ کارگروه: آب و سامانه های آبیاری، زراعت، باغبانی، دام-طیور-آبزیان، مدیران جهاد کشاورزی-ترویج-مروجان پهنه و مسئولان روابط عمومی مراکز در نشست تخصصی حضور یافته و دیدگاه ها و نظرات خود را جمع بندی نمودند.

در بخش بعد از ظهر نیز ابتدا پس از حضور گروهی از مدیران مربوطه در جایگاه پنل، حاضران دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در موضوعات مختلف ارایه نمودند و اعضای پنل نیز جمع بندی این بخش را انجام دادند و در انتهای برنامه با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون ترویج سازمان در جایگاه نقطه نظرات خود را خصوص طرح ها، پیشنهادات و نقاط ضعف و قوت طرح، با توجه به صحبت های ارایه شده بیان نمود.

 

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.