بیانیه نشست تخصصی “بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تولید و تجاری‌سازی زیره سبز و گل‌گاوزبان در استان گلستان”

بیانیه نشست تخصصی “بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تولید و تجاری‌سازی زیره سبز و گل‌گاوزبان در استان گلستان” منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، با توجه به نشست تخصصی “بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تولید و تجاری‌سازی زیره سبز و گل‌گاوزبان در استان گلستان” که چهارشنبه ۲۱ شهریورماه سال جاری برگزار شد بیانیه آن به شرح زیر صادر شد:


بسمه‌تعالی


حمدوسپاس خداوندمتعال را که توفیق عنایت فرمود تا امروز با همکاری و همدلی همه دست‌اندرکاران و با حضور مسرت‌بخش مسئولین ملی و استانی، متخصصین، محققین، اساتید، کارشناسان و حضور گرم تولیدکنندگان ” نشست تخصصی بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تولید و تجاری‌سازی زیره سبز و گل‌گاوزبان در استان گلستان” را باهدف ایجاد هماهنگی،تسهیل و تسریع در تولید، بازاریابی و فروش این محصولات برگزار نمائیم.
در حال حاضر نیز یک‌سوم داروهای مورداستفاده در جوامع انسانی را داروهای با منشاء طبیعی و گیاهی تشکیل می‌دهد و این امر سیر صعودی دارد. در کشور ما نیز رجعت به استفاده از نقش دارویی این گیاهان در راستای کاهش وابستگی کشور به دارو و بهره‌گیری از دانش پزشکی بومی همگام با پزشکی نوین موردتوجه قرار گرفته است.
با توجه به پتانسیل استان برای کشت محصولات متعدد از جمله زیره سبز و گل‌گاوزبان تلاش مجدانه، برنامه‌ریزی‌های لازم، همسویی و تلاش بیش‌ازپیش مسئولین استانی کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط، همکاری و مشارکت جدی بهره‌برداران در آینده‌ی نزدیک شاهد توسعه گسترده کشت گیاهان دارویی و فراوری آن در این منطقه باشیم. در این راستا توجه به موارد زیر بسیار حائز اهمیت می‌باشد:
۱. ارائه الگوی صحیح کشت زیره سبز و گل‌گاوزبان با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه قابل توسعه (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان؛ دانشگاه گلستان؛ مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان؛ جهاد دانشگاهی استان گلستان؛ سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان)
۲. پیگیری دستگاه‌های مکانیزه کاشت، داشت و برداشت منطبق با شرایط منطقه (سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان؛ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان؛ مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان)
۳. استانداردسازی روش‌های تولید و فرآوری زیره سبز و گاوزبان (علوم پزشکی؛ سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان)
۴. انجام مطالعات تحقیقاتی در خصوص تعیین، ترویج و اجرای بهترین تاریخ کاشت جهت جلوگیری از شیوع برق‌زدگی و سایر بیماری‌های قارچی (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان؛ دانشگاه گلستان؛ مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان)
۵. توانمندسازی جامعه بهره‌برداران کشت زیره سبز و گل‌گاوزبان با استفاده از تسهیلات و امکانات موجود (سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان)
۶. راه‌اندازی بازارچه دائمی و پایانه فروش گیاهان دارویی در استان (اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گلستان)
۷. شیوه های به زراعی کاشت، داشت و برداشت متناسب با مناطق توسعه (مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان)
۸. کارگروه بر زنجیره ارزش ۵ گونه گیاه دارویی شیرین بیان، گاو زبان، زیره سبز، ثعلب، و قارچ ترافل که مورد حمایت دستگاه های استانی و کشوری است، تمرکز نمایند (کارگروه تخصصی گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان گلستان)

در خاتمه فرصت را مغتنم شمرده ،ضمن عرض خیرمقدم به کلیه مدعوین و بزرگواران حاضر در نشست از کلیه عزیزانی که با کارگروه تخصصی گیاهان دارویی در برگزاری این نشست به ما یاری رسانده‌اند قدردانی می‌گردد و همچنین از حضور گرم و صمیمی بهره‌برداران که از اقصی نقاط استان در جمع ما حضور یافتند صمیمانه تشکر می‌شود و امید است با استمرار این جلسات در سال‌های آینده زمینه اجرای هرچه مطلوب‌تر طرح در سطح استان فراهم گردد.

و من ا…التوفیق
کارگروه تخصصی گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان گلستان

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.