برگزاری روز مزرعه محصولات تابستانه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبد کاووس

روز مزرعه و کارگاه آموزشی محصولات تابستانه با مشارکت پر تعداد کشاورزان منطقه و مسئولین و کارشناسان ترویج، کارکنان مراکز خدمات و مدیریت­های جهاد کشاورزی شرق استان در روز ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۷ در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبد وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس عبدالعزیز حقیقی رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس در این خصوص گفت: در این مراسم ریاست ایستگاه گنبد ضمن عرض خیر مقدم به مسؤلان استانی، شهرستانی و کشاورزان علاقمند و سخت کوش، از حضور حداکثری آنان استقبال نموده و تقدیر و تشکر به­ عمل آورد و بیان کرد که این محصولات شامل کنجد ناشکوفا، شالی کشت مسقیم، سویا و آفتابگردان هستند که به ­صورت کشاورزی حفاظتی بی خاک­ورزی (نوتیلیج) روی بقایای محصولات قبلی (گندم و کلزا) با دستگاه کارنده گاسپاردو کشت گردیدند. کاشت شالی به صورت مستقیم و خشکه کاری با همین ردیفکار انجام گرفته و ازنظر مصرف آب نسبت به شالی غرقابی بسیار کم مصرف بوده و متناسب با شرایط کنونی منطقه که با کمبود شدید آب مواجه هستیم می­باشد.
ایشان در خصوص کنجد ناشکوفا نیز بیان داشت که از نظر غلاف پرتعداد، از نظر نیاز آبی کم توقع و به دلیل ناشکوفا بودن موقع رسیدگی و برداشت فاقد ریزش بوده و به صورت مکانیزه با کمباین قابل برداشت بوده و درصد روغن آن حدود ۴۰ تا ۴۴ درصد و جزو سالم­ترین و مناسب­ترین روغن­های خوراکی برای مصارف خانگی می­ باشد.
در بخش بعدی برنامه مهندس نورا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس، ضمن تقدیر از پژوهشگران ایستگاه در انتقال شایسته دستاوردهای تحقیقاتی بر ضرورت امتداد آموزش در ارتقای کارشناسان، و تولید کنندگان و بهره برداران بخش تاکید نمود.
سپس مهندس سیدی نیز در مورد گیاه کنجد و کاشت و داشت این گیاه و اقدامات انجام گرفته روی این محصولات از کاشت تاکنون سخنانی را به حضار بیان نمودند در ادامه این مراسم خانم مهندس خیرگو نیز در رابطه با بیمار­های این محصولات و نحوه پیشگیری، کنترل، مبارزه و مدیریت بیماری­های این گیاهان و آقای مهندس صلاحی نیز در مورد تغذیه گیاهی و نحوه تشخیص کمبود عناصر غذایی و چگونگی استفاده از کودهای رایج و ریزمغذی­ ها در این مزارع مطالبی را ارائه نمودند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.