حضور فعال مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در آیین بزرگداشت روز جهانی خاک

همایش روز جهانی خاک با حضور تعدادی از مدیران استانی، پژوهشگران بخش تحقیقات خاک و آب و همکاران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دانشجویان و فعالان این حوزه سیزدهم آبان ماه در تالار خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد و دکتر محمد حسین ارزانش محقق بخش تحقیقات خاک و آب مرکز نیز دستاوردهای پژوهشی خود و همکارانش را در خصوص غنی سازی خاک را تقدیم حاضران نمود.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر فرهاد خرمالی عضو هیأت علمی گروه علوم خاک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این همایش گفت: خاک مهمترین بستر مدیریت منابع آب در جهان به عنوان شعار روز ملی خاک و پیش به سوی رفع آلودگی خاک، به عنوان شعار روزجهانی خاک در سال ۲۰۱۸ درنظر گرفته‌شد.
دکتر فرهاد خرمالی افزود: روز جهانی خاک به عنوان ابزاری برای بالابردن آموزش درباره خاک و آگاهی از تخریب منابع خاک و مبارزه برای ایجاد امنیت به طور دائم و کاربردی باید مطرح شود.
مسئول شعبه استانی انجمن علوم خاک ایران خاطرنشان کرد: امنیت خاک شامل حفظ و بهبود خصوصیات خاکها در بعد جهانی است به طوریکه بتواند در فراهم‌کردن غذا، فیبر، آب قابل استفاده، انرژی و اقلیم پایدار مشارکت نماید، همچنین در حفظ تنوع زیستی و ارائه خدمات به اکوسیستم موثر است.
وی یادآورشد: تولید زی‌توده، زراعی و جنگلی، ذخیره، تصفیه و تغییر شکل عناصر غذایی، آب و مواد، تنوع زیستی شامل زیستگاه، گونه ها و ژن‌ها، محیط فیزیکی و فرهنگی برای انسان و فعالیت آن، منبع مواد خام، مخزن کربن و آرشیو زمین‌شناسی و میراث باستان‌شناسی به عنوان ۷ نقش کلیدی خاک در جهان مطرح هستند.
دکتر خرمالی تاکید کرد: ایجاد نقطه شروع برای توقف تخریب خاک، حفظ محیط زیست، رسانه‌ای کردن روز جهانی خاک، آموزش مردم و بالابردن آگاهی آنها از اهمیت خاک و تشویق افراد، نماینده‌ها، سیاستمداران و دولت‌ها برای حمایت از این رویداد جز وظایف خاکشناسان است.
گفتنی است: این مراسم با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و انجمن علوم خاک ایران برگزار شد و پژوهشگران بخش تحقیقات خاک و آب این مرکز، دکتر محمد رضا پهلوان راد رییس و مهندس مریم سبطی محقق بخش به عنوان اعضای کمیته اجرایی این برنامه حضور فعالی را در روند این بزرگداشت داشتند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.