برگزاری کارگاه آموزشی بررسی نقش مدیریت کاربری اراضی در حفاظت خاک در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷ کارگاه آموزشی تحت عنوان بررسی نقش مدیریت کاربری اراضی در حفاظت خاک، در روز سه شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۷ چهارمین روز از هفته پژوهش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس حسین عیسایی مسئول واحد تجاری سازی تحقیقات و انتقال یافته ها در این خصوص گفت: در این برنامه که در راستای سلسله برنامه های بزرگداشت این مهم در مجموعه می باشد در محل سالن زنده یاد دکترغیومیان و با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مرکز این کارگاه انجام شد و مهندس محمدرضا پارسامهر پژوهشگر بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این مرکز در گفتگویی دو سویه ضمن معرفی اطلاعات و نکات مهم این حوزه را، با ارایه توضیحات کامل در این زمینه سخنرانی خود را تقدیم علاقمندان نمود.
در این روز مهندس محمدرضا پارسامهر پژوهشگر بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این مرکز در سخنانی گفت:خاک بعنوان یکی از مهمترین اجزای منابع طبیعی در طی قرون گذشته و حال نقش اساسی در زندگی انسان ها و بقا یا نابودی تمدن ها داشته و دارد.
بهره برداری غیر اصولی و بی رویه از خاک که نتیجه عدم شناخت یا حداقل عدم توجه به خصوصیات آن می باشد، باعث گشته که طی فرایندهای مختلف فرسایشی قدرت و توان تولیدی این منبع که برای تشکیل هر سانتیمتر آن قرن ها زمان نیاز می باشد، به شدت کاهش یافته و موجب از بین رفتن سریع خاک گردد.
بر اساس یراوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان سالانه چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار از بابت فرسایش خاک ، به منابع طبیعی کشور آسیب و خسارت وارد میگردد. چنانچه مدیریت کاربری اراضی حوزه های آبخیز به نحو مطلوبی صورت پذیرد میزان فرسایش خاک و انباشت رسوبات ناشی از آن در مخازن سدها به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت و از اتلاف سرمایه های ملی جلوگیری خواهد شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.