انعکاس خبر مصاحبه رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با موضوع خشکه کاری برنج در خبرگزاری ایسنا به مناسبت هفته پژوهش ۹۷

مصاحبه دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در نشست خبری با خبرگزاری ایسنا به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش ۱۳۹۷و در راستای معرفی عملکرد، دستاوردها و افق آینده مرکز، انعکاس مناسبی داشت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این راستا با موضوع خشکه کاری برنج، خبرگزاری ایسنا در گزارشی، بخشی از سخنان ایشان را این گونه تشریح نمود:
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان:
خشکه‌کاری برنج تأثیر چندانی بر کیفیت محصول ندارد
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: تاکنون آزمایش‌های ما نشان داده که در استان گلستان خشکه‌کاری برنج، تأثیر چندانی در کیفیت محصول ندارد.
«ابوالفضل فرجی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کشت برنج در استان گلستان چالشی است که نه می‌توان آن را حذف کرد و نه آن را به این شکل ادامه داد. از این‌رو باید به‌دنبال راهکارهایی برای برطرف کردن این چالش رفت و مصرف آب را کاهش داد.

وی با بیان این‌که برنج تنها گیاه زراعی است که در شرایط غرقاب رشد می‌کند و رشد بهتری هم دارد، تصریح کرد: از مزایای کشت غرقابی، کنترل بهتر علف‌های هرز و تعادل بخشیدن به محیط خاک است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، یکی از روش‌های کاهش مصرف آب در کشت برنج را خشکه‌کاری دانست و گفت: در روش خشکه‌کاری به دنبال این هستیم که لایه ۵ تا ۱۰سانتی‌متری آب روی سطح زمین‌های کشاورزی را بدون این‌که میزان جذب آب گیاه کم شود، حذف کنیم.

فرجی گفت: برای تحقق این امر به بذرهایی نیاز داریم که تحمل این شرایط را داشته باشند. هم‌چنین باید میزان علف‌های هرز و آفات را نیز در این وضعیت کنترل کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به اخذ مجوز تنها مرکز تحقیقات خشکه‌کاری کشور در این مرکز، تصریح کرد: از مزایای روش خشکه‌کاری کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها و کاهش مصرف آب از ۱۲ تا ۱۴ هزار متر مکعب در حالت غرقاب به ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ متر مکعب در حالت خشکه‌کاری است.
فرجی افزود: انتظار داریم در این روش عملکرد ۱۰ تا ۲۰ درصد افت داشته باشد اما از طرفی میزان هزینه‌ها نیز تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.
وی، دست خوردن کمتر ساختمان خاک را نیز یکی دیگر از مزایای مهم روش خشکه‌کاری دانست و گفت: در روش غرقاب ساختمان خاک به هم می‌خورد و خاک فشرده شده و همین امر باعث می‌شود که ریشه گیاه گندم یا کلزایی که پس از برنج کشت می‌شود، در خاک توسعه پیدا نکند و با وزش باد و باران گیاه بخوابد.

فرجی تصریح کرد: خشکه‌کاری در کیفیت محصول تأثیر چندانی ندارد، چئن در این روش میزان جذب آب گیاه کم نمی‌شود و تنها از تبخیر آب جلوگیری می‌شود. البته تحقیقات تکمیلی در این رابطه در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان یادآور شد: بخش عظیمی از نگرانی ما در روش خشکه‌کاری علف‌های هرز هستند، هم‌اکنون به علف‌کش‌هایی دست یافتیم که این مشکل را تا حدودی برطرف می‌کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.