انعکاس خبر مصاحبه رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با موضوع پروژه ها و طرح های تحقیقاتی در خبرگزاری ایسنا به مناسبت هفته پژوهش ۹۷

مصاحبه دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در نشست خبری با خبرگزاری ایسنا به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش ۱۳۹۷ و در راستای معرفی عملکرد، دستاوردها و افق آینده مرکز، انعکاس مناسبی داشت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این راستا با موضوع پروژه ها و طرح های تحقیقاتی، خبرگزاری ایسنا در گزارشی، بخشی از سخنان ایشان را این گونه تشریح نمود:
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان:
انجام سالانه ۲۰۰ پروژه کاربردی در مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: سالانه حدود ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی اجرا می‌کنیم که همگی آن‌ها پروژه‌های کاربردی هستند.
به گزارش ایسنا، دکتر «ابوالفضل فرجی» با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد اشتغال استان و ۲۰ درصد تولید ناخالص استان مربوط به بخش کشاورزی است و میانگین کشوری از این میزان کمتر است.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۹۰ نوع محصول زراعی و باغی در استان کشت می‌شود، افزود: از نوار شمالی تا جنوبی استان شاهد اقلیم‌های متفاوت هستیم. از مجموع ۶۰۰ آفت، بیماری و علف هرز در کشور، ۵۹۰ نوع آن در گلستان وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۲۱۰ نفر نیروی انسانی شامل ۷۰ عضو هیئت علمی و محقق در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان خاطرنشان کرد: در این مرکز ۶ بخش تحقیقاتی، ۱۰ ایستگاه و سایت تحقیقاتی در سطح استان و دو واحد آموزشی داریم.

فرجی با اشاره به معرفی بذرهای مختلف، گفت: در سال‌های نخست بذرها در ایستگاه‌های تحقیقاتی کشت می‌شوند و بعد زیر نظر ما در اختیار کشاورزان نمونه قرار می‌گیرند. در مرحله بعد نیز بذرهای تولید شده توسط کشاورزان نمونه برای توزیع در اختیار سایر کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امسال سه بذر جدید گندم آبی تولید و به میزان ۱۰ هزار تن در اختیار کشاورزان قرار گرفت. میزان بذر مورد نیاز استان ۷۰ هزار تن است که ۴۰ هزار تن آن به‌صورت اصلاح شده و مابقی به‌صورت خودمصرفی مورد استفاده قرار گرفت.

معرفی بذر آزاد گرده ‌افشان کلزا

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان افزود: رقم جدید دلگان به‌عنوان یک رقم آزاد گرده ‌افشان، تولید شده است. تفاوت‌عمده ارقام آزاد گرده‌افشان با ارقام هیبرید امکان تهیه بذر در منطقه و دسترسی آسان تر و ارزان تر به بذر است.

وی تصریح کرد: امسال در سویا یک بذر زودرس تولید شده که سال آینده برای تکثیر انبوه در اختیار کشاورزان نمونه قرار می‌گیرد.

حل مشکل عدم غلاف بندی سویا

فرجی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات سویا در سال‌های گذشته، موضوع عدم غلاف‌بندی و علوفه‌ای شدن سویا بود. این عارضه با تلاش‌های بسیار کنترل شد. در تحقیقات‌مان به این نتیجه رسیدیم با کنترل صحیح آفات مکنده در مرحله گلدهی و تغذیه تکمیلی، هم می‌توانیم عارضه را کنترل کنیم و هم مزارعی که دچار این آفت شدند را احیا کنیم.

وی با اشاره به این‌که امسال این کار را در سطح ۲۷۰ هکتار از مزارع سویا استان اجرایی کردیم، گفت: علاوه‌بر کنترل عارضه در این مزارع، حدود ۶۰۰ کیلوگرم نیز افزایش عملکرد داشتیم.

تولید کنجد مقاوم به ریزش

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان اظهار کرد: کنجد گیاهی است که تحمل به خشکی آن زیاد است. یکی از موضوعاتی که باعث شده کشاورزان رغبت زیادی به کشت آن نداشته باشند، ریزش این محصول و فرآیند مشکل برداشت آن است. امسال به بذری از کنجد دست یافتیم که ناشکوفاست و مقاوم به ریزش است. کمباین می‌تواند این کنجد را در مزارع برداشت کند.

فرجی با اشاره به هزینه کم تولید این محصول برای کشاورز، تصریح کرد: امسال بذر را در اختیار چند کشاورز پیشرو تحویل می‌دهیم تا بذر را تکثیر کنند و پس از آن تا ۲ سال آینده بذور خالص شده را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

وی با بیان این‌که عملکرد محصول در این بذر در شرایط دیم تا یک تن و با دو آبیاری تا ۱.۵ تن است، یادآور شد: می‌توان این محصول را در سال‌های آینده در سطح ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت کرد، با این کار شاهد رونق بخش کشاورزی خواهیم بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.