برگزاری دوره ملی کشت نشایی گیاهان زراعی با حضور دکتر زارع در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دوره ملی کشت نشایی گیاهان زراعی با حضور دکتر زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان، دکتر دانشیان مدیر کل دفتر امور پژوهشی سازمان محققان و کارشناسان مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی سراسر کشور در ایستگاه تحقیقات عراقی محله گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای این دوره دکتر فرجی ریاست مرکز ضمن خیر مقدم گویی به معرفی و توانمندی های استان و مرکزدر خصوص تولید محصولات کشاورزی اشاره نمود. فرجی در ادامه به دستاوردهای ارزشمند پژوهشگران مرکز در خصوص کشاورزی دانش بنیان اشاره نمود.
در ادامه دکتر مختارپور عضو هیات علمی مرکز و مدرس دوره در خصوص اهمیت کشت نشایی مطالبی را بیان نمودند. مختارپور مهمترین مزیت کشت نشایی را استفاده زمان مناسب کشت، کنترل آفات بیماریها و علف های هرز با هزینه کم، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش میزان بذر مصرفی در واحد و عملکرد بالاتر نسبت به کشت مستقیم عنوان نمود. وی در ادامه به برگزاری جلسات در ستاد سازمان تحقیقات با هماهنگی مدیران اجرایی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص شناسایی پهنه های مستعد کشت نشایی و رفع مشکلات این حوزه خبر داد. مختارپور برنامه وزارتخانه در خصوص توسعه کشت نشایی محصولات کلزا، پنبه، سویا و ذرت اعلام نمود. خاطر نشان می سازد این دوره که به صورت کارگاهی برگزار گردید فراگیران از نزدیک با انواع بستر کشت، انواع سینی نشاء، نحوه قراردادن بذر در واحد های نشاء، آبیاری و دستگاه های کارنده نشاء آشنا گردیدند. از برنامه های دیگر این دوره بازدید از مجتمع اتوماتیک تولید نشاء گوجه فرنگی و کارخانه رب گوجه فرنگی دلند آقای مقدم در شهر خان به بین بوده است. این مجتمع همه ساله در سطح ۱۲۰۰ هکتار گوجه فرنگی تولید می نماید. خاطر نشان می سازد در این دوره دو روزه تعداد ۴۰ نفر از محققان و کارشناسان حضور داشتند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.