برگزاری دوره آموزشی ملی کشت نشایی گیاهان زراعی در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دوره آموزشی ملی کشت نشایی گیاهان زراعی با تاکید بر گیاه کلزا با حضور مهندس مهاجر مجری طرح دانه های روغنی کشور و کارشناسان جهاد کشاورزی استان های سردسیر کشور در ایستگاه تحقیقات عراق محله گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای این دوره دکتر فرجی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان ضمن خیر مقدم گویی، گلستان را یکی از استانهای مهم در امر تولید دانه های روغنی علی الخصوص کلزا و سویا اعلام نمود. وی به برنامه توسعه و کاشت ارقام و لاین های جدید اشاره و خاطر نشان ساخت با توجه به اهمیت موضوع همه ساله طرح های تحقیقاتی مقایسه ارقام داخلی و خارجی نیز در این مرکز توسط محققان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در ادامه مهندس مهاجر مجری طرح دانه های روغنی کشور مهمترین مزایای توسعه کشت نشایی را صرفه جویی در مصرف آب، استفاده بهینه از زمان، استفاده حداکثری از زمین، کاهش هزینه ها از جمله بذر، سم، افزایش عملکرد و استفاده بهینه از شرایط و تکنولوژی اعلام نمود. مشاور وزیر به کارشناسان شرکت کننده توصیه نمود که برنامه کشت نشایی را با جدیت در استانهای خود پیگیری نمایند.
در ادامه دکتر مختارپور عضو هیات علمی مرکز و مدرس دوره، هدف از برگزاری این دوره را استفاده از ظرفیت اراضی استان های سردسیر برای کشت کلزا اعلام نمود. چرا که در بیش از ۵/۲ میلیون هکتار از اراضی این استان ها به دلیل همزمانی کشت کلزا و وقوع سرما نمی توان این گیاه را کشت نمود و ما به دنبال کشت نشایی ارقام بهاره در این استان ها هستیم.
خاطر نشان می سازد در این دوره تعداد ۳۰ نفر از کارشناسان ۷ استان سردسیر (اردبیل،اذربایجان غربی، کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان ، زنجان و خراسان شمالی) حضور داشته اند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.