مصاحبه تلویزیونی رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در خصوص مهمترین فعالیت و دستاوردهای تحقیقاتی و آموزشی

مصاحبه سیمای جمهوری اسلامی ایران با دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در خصوص مهمترین فعالیت و دستاوردهای تحقیقاتی و آموزشی مرکز پس از پیروزی انقلاب در برنامه نشست خبری انجام شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این گفتگو ایشان ابتدا فرا رسیدن چهل سالگی انقلاب اسلامی را تبریک عرض نمود. وی در ادامه معرفی اجمالی از امکانات ، فضای فیزیکی، نیروی انسانی و توانمندی های داشتند. رئیس مرکز بخش کشاورزی را یکی از مهمترین بخش های اقتصادی استان عنوان نمود که ۳۰ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است. دکتر فرجی در ادامه مهمترین برنامه های مرکز را در ۶ حوزه: انجام پژوهش های کاربردی، ارائه آموزش مورد نیاز بخش کشاورزی، انتقال یافته های تحقیقاتی، حفظ و نگهداری ژرم پلاسم های گیاهی، تولید انبوه بذر و نظارت بر تولید بذر دانستند که همه ساله توسط محققان و مدرسان مرکز در سراسر استان انجام می گیرد. رئیس مرکز گلستان در پاسخ خبرنگار در خصوص مشکل تولید بذر کلزا اشاره نمود که خوشبختانه در خصوص تولید بذر های op به دانش فنی دست یافته ایم و خودکفا شده ایم ولیکن در تولید بذور هیبرید بایستی تلاش بیشتری داشته باشیم.
دکتر فرجی در ادامه مهمترین دستاوردهای مرکز در طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب را تولید ارقام محصولات زراعی مختلف از جمله گندم که مقاوم به آفات و بیماری های مختلف می باشند اعلام نمود که این ارقام پتانسیل عملکرد بالاتری نسبت به ارقام دهه ۵۰ دارند.
رئیس مرکز گلستان به تولید بذر جدید باقلا آنتی فاویسم با عملکرد بالا و امکان برداشت مکانیزه نیز اشاره نمود. وی همچنین تولید بذر کنجد ناشکوفا را از مهمترین دستاوردهای مرکز اعلام نمود که این رقم مقاوم به ریزش قبل از برداشت می باشد و به صورت مکانیزه می‌توان آن را برداشت نمود که امسال بذور آن برای تکثیر در بین کشاورزان توزیع شده است.
دکتر فرجی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص مشکل کاهش سطح زیر کشت سویا و عدم غلاف بندی اشاره نمود که گلستان از نظر تولید دانه های روغنی (سویا، کلزا) رتبه نخست کشوری را دارد و طی سال های گذشته عارضه اختلال در غلاف دهی سویا مشکلاتی را برای کشاورزان بوجود آورده است. خوشبختانه در خصوص این مشکل نتایج بسیار خوبی بدست آمده است و با مدیریت صحیح و مبارزه با آفات مکنده می‌توان جلوی این عارضه را گرفت فرجی در پایان ایجاد دو سایت خشکه کاری برنج و تحقیقات کنجد را از برنامه های مرکز اعلام نمود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.