حضور محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در کارگاه آموزش بین المللی زنگ سیاه گندم

دکتر محمدعلی دهقان عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و مجری مسئول طرح های بیماری های غلات اقلیم شمال، پنجم اسفند ماه ۱۳۹۷ در کارگاه آموزش بین المللی زنگ سیاه گندم در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج حضور فعال داشت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، با توجه به اهمیت بیماری زنگ سیاه گندم و میزان خسارتزائی آن در ایران و جهان و پیدایش نژادهای بیماریزا و تغییرات نژاد بیماریزای عامل بیماری و شکسته شدن مقاومت ژن ها در مقابل نژادهای جدید عامل بیماری، لزوم توجه هر چه بیشتر بر روی این بیماری مهم و به قول پرفسور بورلاک ” انسانها ممکن است در خاک باشند ولی زنگها همیشه بیدارند” امری ضروری و حیاتی است . در همین رابطه بخش تحقیقات غلات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کارگاه آموزشی زنگ سیاه گندم را با شرکت محققان موسسات مختلف کشور با حضور رئیس موسسه نهال و بذر ، معاونین و رئیس بخش تحقیقات غلات کشور و محققانی از سراسر کشور برگزار نمودند.
در این کارگاه آموزشی ۵ سخنرانی کلیدی و دوره عملی در گلخانه های زنگ غلات بخش غلات موسسه انجام شد. سخنرانیهای کلیدی در این کارگاه آموزشی شامل: اهمیت زنگ سیاه و لزوم اصلام ارقام برای مقاومت به این بیماری، بررسی نژادهای زنگ سیاه و کارائی ژنهای مقاومت به این بیماری، شیوع و پراکنش نژادهای زنگ سیاه گندم در ایران، ژنتیک مقاومت به زنگ سیاه گندم ، استفاده از نشانگرهای مولکولی و شناسائی نژاد ug99 عامل زنگ سیاه گندم و مقاومت تدریجی نسبت به زنگ سیاه بود که توسط محققان مختلف از موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه گیاهپزشکی انجام شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.