برگزاری جلسه شورای پژوهشی مرکز گلستان در خصوص بررسی مباحث پژوهشی مرتبط با کنترل سیلاب با حضور  دکتر زارع معاون پژوهشی سازمان تحقیقات

نخستین جلسه شورای پژوهشی سال ۱۳۹۸ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با حضور دکتر رسول زارع معاون محترم پژوهش و فناوری سازمان، رئیس، معاون پژوهشی و روسای بخش های تحقیقاتی مرکز گلستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در ابتدای این جلسه دکتر حسینی رئیس بخش تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و کارشناسان بخش گزارشی از مطالعات انجام شده در حوزه آبخیزداری ارائه نمودند. در ادامه مهندس پارسامهر به سابقه سیل در استان در سالهای ۸۱ و ۸۰ اشاره و خاطر نشان ساخت در گلستان سالانه به طور متوسط ۵ سیلاب اتفاق می افتد وی وسعت مناطق سیل خیز استان را حدود ۶۵۰ هزار هکتار برآورد نمود. وی میزان بارندگی اخیر استان را حدود ۳۱۵ میلیمتر اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد بارش سالیانه استان است که این میزان باعث سیل اخیر در شهرستانهای گنبد ، آق قلا  و گمیشان گردیده است.

در ادامه دکتر فرجی رئیس مرکز ضمن خیر مقدم گویی به دکتر زراع معاون پژوهش و فناوری سازمان ومدیران و روسای بخش های مرکز در خصوص اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری مواردی را مطرح نمودند. دکتر فرجی تغییر کاربری اراضی شیبدار، ساخت سازه های بتنی و ایجاد بندهای خاکی را  در کنترل سیلاب‌ها  موثر دانستند که بایستی به این نکته ها توجه بیشتری شود. وی در  ادامه به اجرای طرح های تحقیقاتی در خصوص مهار آب‌های سطحی توسط محققان اشاره و خاطر نشان ساخت با توجه به سابقه سیل در استان بایستی در جهت کنترل سیلاب های گلستان طرح جامعی با همکاری دستگاههای مربوطه(سازمان جهاد، اداره کل منابع طبیعی، استانداری و آب منطقه ای) تهیه نمائیم.

 در ادامه دکتر زارع معاون محترم پژوهش و فناوری سازمان ضمن تبریک سال جدید از وقوع سیل در استان و بی خانمان شدن بسیاری از هموطنان عزیز اظهار تاسف نمودند. دکتر زراع از مطالعات و تلاش های محققان بخش منابع طبیعی و ابخیزداری در خصوص اجرای طرح های آبخیزداری قدردانی نمود. وی در ادامه مهمترین وظیفه محققین را ارائه تحقیقات و نتایج کاربردی به مدیران و کارشناسان دانستند که بایستی این اطلاعات در اختیار مدیران تصمیم گیر قرار گیرد.

معاون پژوهشی سازمان آغاز این بارش ها را نوید ترسالی برای کشور و استان دانست که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و شاید در تابستان امسال دوباره شاهد بارندگی با این حجم در استان باشیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم. ایشان همچنین لزوم بازنگری جهت احیای بخش آبخیزداری گلستان را خواستار گردیدند. وی در خاتمه برگزاری جلسه مشترک مرکز گلستان با موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع  و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری جهت همانگی و تسریع در اجرای طرح جامع مهار سیلاب در استان گلستان را خواستار گردید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.