ارایه گزارش تحلیلی سیل استان توسط رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در جلسه شورای تحقیقات سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی

دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در جلسه شورای تحقیقات سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی که با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر غلامحسین طهماسبی قائم مقام سازمان، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری، دکتر کامبیز بازرگان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، دکتر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر علی اکبر مویدی معاون ترویج و آموزش و رئیسان موسسه های تحقیقاتی یکشنبه ۲۵ فروردین سال جاری در سالن اندیشه برگزار شد حضور یافت و گزارش تحلیلی سیل استان و خسارات های وارده را تقدیم رئیس و اعضای شورا نمود .
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این جلسه با توجه به وقوع سیل مخرب در استان های کشور در ماه جاری، رئیسان پژوهشکده و موسسه های تحقیقاتی مرتبط با این موضوع در مجموعه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به طور ویژه بر روی راهکارهای پیشگیری از وقوع سیل و کاهش مخاطرات آن در مناطق سیل خیز کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به ضرورت حمایت همه جانبه از آسیب دیدگان حادثه سیل، کمک به سیل زدگان را از مطالبات اکید مقام عالی وزارت جهادکشاورزی برشمرد که در این راستا هر یک از معاونت های وزارت جهادکشاورزی مکلف شده اند به سهم خود در کاستن آلام و خسارت های ناشی از سیل به ویژه در بخش کشاورزی ایفای نقش کنند. رئیس سازمان، اختصاص یافتن موضوع این جلسه از شورای تحقیقات کشاورزی را به “تحلیل و ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع سیل و کاهش مخاطرات آن” در اتخاذ رویکرد مناسب در تصمیم گیری های کلان حائز اهمیت دانست و بر ضرورت معرفی و گردآوری پتانسیل و توانمندی های فنی مراکز و موسسه های تحقیقاتی مجموعه سازمان که به طور مستقیم و غیر مستقیم با موضوع سیل و راهکارهای پیشگیری از آن مرتبط هستند، تاکید کرد.
دکتر خاوازی هم چنین با ابراز همدردی با کشاورزان و آسیب دیدگان حادثه سیل اخیر در کشور ، از تامین بذر مادری مورد نیاز مناطق سیل زده خبر داد و آمادگی این سازمان را برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری های گیاهی و دامی در این مناطق اعلام داشت.
وی هم چنین با بیان این مطلب که ضرورت دارد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان بازوی توانمند تحقیقات در مجموعه وزارت جهادکشاورزی در موضوع سیل اخیر به صورت اثربخش وارد عمل شود، تهیه اطلاعات پایه ای برای تصمیم سازی در سطح کلان و تدوین برنامه جامع گیاهان تنش دیده را خواستار شد.
دکتر نیک کامی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با ارائه مطلبی پیرامون توانمندی های این پژوهشکده در ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع سیل، از تشکیل کارگروهی ویژه سیل در سه بخش تخصصی مجزا در زمینه سیل، آبخوان ، زمین لغزش و رسوب خبر داد.
وی خسارت به خاک را علاوه بر خسارت به منازل مسکونی، مهم ترین خسارت ناشی از سیل دانست و بیان داشت که سیل اخیر با خسارت به منابع موجود در حوضه های آبخیز ، فرسایش خاکی معادل ۱/۲ میلیارد مترمکعب را به دنبال داشته است که این خسارت ناشی از فرسایش خاک در ارائه آمار خسارات ناشی از سیل محاسبه نمی شود و مغفول می ماند.
دکتر نیک کامی با اشاره به علت وقوع سیل آن را ناشی از بارش های شدید ، تخریب منابع خاک و پوشش گیاهی حوضه آبخیز برشمرد و خاطر نشان ساخت سیلاب زمانی روی می دهد که خاک و گیاهان نتوانند بارش را جذب نموده و در نتیجه کانال طبیعی رودخانه کشش گذردهی رواناب ایجاد شده را نداشته باشد.
وی با اشاره به اطلس حوزه آبخیز کشور ( اطلس سیل ) آن را دستاورد ارزشمند محققان پژوهشکده حفاطت خاک و آبخیزداری برشمرد که با هدف کاهشخسارات سیل و تلفات جانی ناشی از آن تهیه شده است.
رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با ارائه طرحی موسوم به ” مدیریت یکپارچه حوضه های آبخیز” لزوم یکپارچگی در کلیه بخش های های مرتبط با مدیریت سیل در وزارت جهادکشاورزی و پرهیز از بخشی نگری را خواستار شد و بر اتخاذ رویکرد عالمانه و جامع نگری در پیشگیری از وقوع سیلاب تاکید کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.