برگزاری همایش روز جهانی تنوع زیستی در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با حضور معاون پژوهشی سازمان تات

آیین استانی همایش روز جهانی تنوع زیستی با حضورمعاون پژوهشی سازمان تات، معاون استانداری گلستان، رییس سازمان جهادکشاورزی استان، رییس، معاونان و اعضای هیات علمی این مرکز، اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور و موسسه تحقیقات ذخایر آبزیان، مدیران و معاونان سازمان جهادکشاورزی، مدیران و کارشناسان گروهی دیگر از دستگاه های استان در محل سالن دکتر ارشاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان چهارشنبه اول خرداد ۱۳۹۸برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان، در این آیین که با شعار روز جهانی تنوع زیستی سال ۲۰۱۹ تحت عنوان “تنوع زیستی ؛ غذای ما، سلامتی ما” برگزار شد در ابتدا دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز ضمن خیر مقدم گویی به تنوع زیستی استان اشاره و افزود در گلستان ۱۷۰۰ گونه محصولات زراعی، باغی و منابع طبیعی داریم که ۱۰۵ گونه آن اندمیک و خاص استان گلستان می باشد که لازم است در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم. وی با توجه به اهمیت موضوع راه اندازی دبیرخانه تنوع زیستی استان در این مرکز را خواستار گردید.
درادامه دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تبریک این روز به فعالیت ها و اقدامات انجام شده در سطح ملی اشاره نمود. دکتر زارع افزود در سال های گذشته مسئولیت تنوع زیستی در حوزه کاری وزارت امور خارجه کشور بوده است که با توجه به برنامه های جدید این موضوع مهم به عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی واگذار گردید. که در همین راستا مرکز ملی حفظ ذخایر ژنتیکی ایجاد و فعالیت خود را آغاز نموده است. وی احداث مدرسه طبیعت جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با مباحث زیست محیطی در استان را مفید دانستند.
در ادامه دکتر محمد حمیدی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این همایش، گلستان را یکی از متنوع ترین استان های دارای تنوع زیستی و تولید محصولات غذایی اعلام نمود. وی به افزایش جمعیت استان و منابع محدود اشاره و افزود بایستی با مدیریت صحیح و استفاده از علم و دانش برای تامین امنیت غذایی در تمامی حوزه ها تلاش نمائیم.
در انتها دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان شناسایی، حفظ و بقای توان ژنتیکی استان را از مهمترین وظایف مجموعه جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات دانستد. دکتر مهاجر در ادامه به استفاده بهینه از این ذخایر ژنتیکی در جهت درآمدزایی و کمک به تولید اشاره و افزود بایستی از این ذخایر مهم در جهت افزایش تولید و درآمد بهره برداران استفاده نمائیم. وی در خاتمه بر وضعیت نژادهای دام و فعالیت های انجام شده در خصوص نگهداری و تکثیر نژادهای(اسب ترکمن، شتر، زنبور عسل، پیله کرم ابریشم، گاو و مرغ محلی) توضیحاتی را ارایه نمودند.