بازدید پژوهشگر بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از مرکز تحقیقات برنج تایلند

دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر برجسته و بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از مرکز تحقیقات برنج در کشور تایلند در تاریخ سه شنبه ۱۴ خرداد ٩٨ بازدید کرد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، بنا به دعوت رییس مرکز تحقیقات برنج استان آیوتایا واقع در هفتاد کیلومتری شمال بانکوک در کشور تایلند دکتر اسدی پژوهشگر بین المللی و مجرب این مرکز از مرکز فوق بازدید به عمل آورد و در طی بازدید هشت ساعته در جریان فعالیت های پژوهشی انجام شده و در دست انجام محققین این مرکز در زمینه برنج قرار گرفت.
این مرکز یکی از مراکز ۲۸ گانه تحقیقات برنج در کشور تایلند بوده که تحت نظارت وزارت کشاورزی و تعاونی دولت تایلند فعالیت میکند و حدود ۱۰۰ سال از تاسیس آن می گذرد. مساحت اراضی ایستگاه ۶۰ هکتار بوده که در زمینه تولید بذر برنج ارایه بذور گواهی شده، رشد ارقام برنج در اراضی با سطوح ایستابی بالا و کشت مستقیم برنج و آبیاری تناوبی برنج فعالیت میکند.
کشت مستقیم برنج یا Direct seeding rice (DSR) و آبیاری تناوبی یا Alternate wetting and drying (AWD) دو مسئله ای هستند که در این مرکز تحقیقاتی بسیار مورد توجه است و با توجه به مزایای متعددی که دارند سعی در ترویج آنها بین کشاورزان منطقه می باشد.
سطوح زیر کشت مستقیم برنج در تایلند در سال ۲۰۱۶ حدود ۱.۷۲ میلیون هکتار و در سال ۲۰۱۷ به ۱.۶۲ میلیون هکتار رسید. در حالیکه سطوح زیر کشت نشایی در سال ۲۰۱۶ به عدد ۰.۱۲ میلیون و در سال ۲۰۱۷ به عدد ۰.۰۶ میلیون هکتار رسید. یکی از دلایل رو آوردن به کشت مستقیم برنج کاهش هزینه ها و کاهش میزان آب مصرفی برنج می باشد زیرا برای تولید هر هکتار شالی با روشهای معمول که گلخرابی و نشاکاری می باشد ۱۴۲.۳ دلار آمریکا در هکتار فقط هزینه مصرف آب دارد از طرف دیگر با سامانه آبیاری تناوبی که توسط موسسه بین المللی تحقیقات برنج مستقر در فیلیپین معرفی گردیده صرفه جویی مصرف آب بدون کاهش عملکرد تا حد ۵۰ درصد بوده است. علاوه بر این سامانه آبیاری تناوبی در حدود ۵۷ تا ۸۰ درصد انتشار گاز متان به اتمسفر را کاهش می دهد. در سامانه آبیاری تناوبی برنج مزرعه شالی به صورت تناوبی غرقاب و خشک می شود و فقط در حدود ۲ تا ۵ سانتیمتر آب در فواصل ۲ تا ۷ روز بسته به نوع خاک و شرایط آب و هوایی بعد از اینکه آب از سطح مزرعه محو شد اعمال می شود. همچنین در کشور تایلند سالانه در حدود ۴۲ میلیون تن کاه برنج تولید می شود از این مقدار حدود ۶۹ درصد آن به صورت باز یعنی در مزرعه سوزانده می شود.
دکتر اسدی در این زمینه اظهار داشت که: از طرف دیگر همه ما میدانیم که یکی از بحرانهای گریبانگیر بخش کشاورزی کشور ما یعنی ایران هم اکنون توسعه کشت برنج است که دارای نیاز آبی بالایی است ولی فناوریهای نوین و آبیاری تناوبی و کشت مستقیم می تواند در کاهش مصرف آب برنج کمک شایانی باشد.
همچنین در این مرکز تحقیقاتی ماشین کارنده بذر جوانه زده برنج به صورت مستقیم ابداع شده که به رایگان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد
این کارنده مکانیکی که بسیار سبک بوده و حتی قابلیت کشش توسط نیروی انسانی را دارد میزان مصرف بذر در هکتار را از ۱۸۸ کیلوگرم به ۵۰ کیلوگرم در هکتار رسانیده است. همچنین در این مرکز ازفن آوری پهبادها برای ارزیابی سلامت گیاه، تعیین نیاز کودی و مواد غذایی مورد نیاز و تعیین عملکرد مزارع برنج استفاده می شود.