هشدار آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی همزمان با آغاز فصل گرما

با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و در نتیجه از بین رفتن پوشش جنگلی، مرتعی و برخی از گونه ­های جانوری، برنامه ریزی برای اقدامات و اطلاع رسانی پیشگیرانه بسیار ضروری است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس لطف اله پارسایی سرپرست بخش تحقیقات جنگل ها و مراتع و آبخیزداری در این خصوص گفت: همه ساله با شروع فصل گرما خطر آتش سوزی تهدیدی جدی برای جنگل ها و مراتع استان می باشد متاسفانه در بسیاری از مواردی که آتش سوزی به راحتی قابل پیشگیری می­ باشد به علت سهل انگاری گردشگرانی که به دل طبیعت می روند اتفاق می­افتد و این معضل تا کنون سبب از بین رفتن پوشش جنگلی، مرتعی و برخی از گونه­ های جانوری بسیار با ارزش در استان شده است.

چنانچه می دانیم بعلت بارش­های فراوان سال جاری در استان که سبب برخی مشکلات نیزه برای هم وطنان شد لیکن مایه شادابی طبیعت شده و همچنین باعث رشد و نمو محسوسی مخصوصاً در گیاهان یکساله و سرسبزی بسیاری از اراضی که در سال های پیش اثری از پوشش در آن دیده نمی ­شد، شده است.
اگر چه این حالت بسیار خوشحال کننده می باشد ولی خطر بالقوه ای که در پایان فصل بهار و شروع فصل گرما که مصادف با خشک شدن گونه های یکساله همراه می باشد و تمامی اراضی منابع طبیعی را تهدید می نماید را نمی توان نادیده گرفت.
در همین راستا ضرورت دارد بسیار بیشتر از سال پیش، علاوه بر رعایت موارد ایمنی، هشدار های لازم را از هم اکنون به سازمان های دولتی و مردم نهاد و هم چنین از طریق رسانه های مختلف به مردم داده شود تا علاوه بر آمادگی لازم جهت مقابله با این پدیده، اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.