انعکاس مصاحبه پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکزتحقیقات و آموزش گلستان در خبر گزاری ایسنا

مصاحبه دکتر جلال محمدزاده رئیس و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در خبرگزاری ایسنا انعکاس مناسبی داشت.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، این رسانه گفتگویی را با پژوهشگر این مرکز انجام داده که به شکل زیر بازتاب شده است:

سورگوم شیرین جایگزین مناسب برای شکر در بیسکویت و نان قندی
محقق گلستانی توانست با تهیه شربت سورگوم شیرین، از آن به جای شکر در بیسکویت و نان قندی استفاده کند.

«جلال محمدزاده» با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا-منطقه گلستان گفت: سورگوم شیرین یک شیرین کننده طبیعی مغذی است که می تواند جایگزین مناسبی برای شکر بخصوص در محصولات شیرین آردی باشد. البته نمی توان آن را صد درصد جایگزین شکر به حساب آورد.

رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان افزود: شکر از ساکارز تشکیل شده و عاری از هر گونه مواد مغذی است اما شربت سورگوم علاوه بر ایجاد طعم شیرین، دارای مواد معدنی مفید از جمله آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و منیزیم، دارای ویتامین های گروه B خصوصا ریبوفلاوین ها و اسیدهای آمینه ضروری از جمله لیزین و متیونین است.

وی بیان کرد:‌سورگوم جزو گروه غلات محسوب می شود و به سه رده سورگوم دانه ای، علوفه ای و شیرین تقسیم می شود. سورگوم علوفه ای در سالهای اخیر در استان کشت می شد اما سورگوم شیرین از دو سال قبل در مرکز تحقیقات کشاورزی استان کشت می شود. سورگوم شیرین همانند سورگوم علوفه ای است با این تفاوت که طول ساقه های آن بسیار بلند می شود و تا ۳ متر هم می رسد.

این محقق با بیان اینکه سورگوم شیرین قابلیت کشت در استان را دارد، خاطرنشان کرد: سورگوم در اردیبهشت ماه کشت می شود و طول دوره رشد آن بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز است. سورگوم نسبت به چغندرقند و نیشکر هزینه کشت کمتری دارد.

محمدزاده تصریح کرد: بعد از کشت سورگوم در مرکز تحقیقات کشاورزی بهترین زمان برداشت را به دست آوردیم که در این زمان مقدار قند ساقه ۱۶.۵ تا ۱۷ درصد است. بعد از برداشت سورگوم، از دانه آن برای مرغداری ها و ساقه آن برای تولید شربت و علوفه استفاده می شود.

رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان در خصوص نحوه عصاره و تهیه شربت غلیظ شده از سورگوم شیرین، گفت: پس از برداشت، ساقه ها از برگ ها و بخش دانه ای سر گیاه جداسازی شده و در یک آسیاب غلطکی خرد و له می شوند تا عصاره استخراج شود. بعد از آن عصاره در دمای ۷۵-۸۰ درجه سلسیوس به مدت ۲۰ دقیقه حرارت داده می شود. شفافیت سازی بیشتر عصاره توسط صاف کردن و نوعی کمک صافی به همراه مقداری EDTA صورت می گیرد.

وی ادامه داد: عصاره حاصل از این کار در خلاء با هم زدن یکنواخت و مداوم شربت تا درجه بریکس ۶۹-۷۰ درصد تغلیظ می شود. شربت سرد شده برای مصارف غذایی بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

این محقق درخصوص تفاوت شربت سورگوم شیرین با سایر شیرین کننده ها، اظهار کرد: این شیرین کننده در حالت عادی به صورت مایع است و شکرک نمی زند و از این رو می توان در مرباها و ژله ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از شکر مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود، گفت: تقریبا یک سوم از شکر تولیدی یا وارداتی در صنایع غذایی از جمله نوشابه سازی، آبمیوه سازی، کنسروسازی، مربا سازی و ژله، شکلات سازی، قنادی ها، کیک و بیسکویت مورد استفاده قرار می گیرد. شکر جهت استفاده در این صنایع در آب حل و به شکل شربت مورد استفاده قرار می گیرد.

این محقق گفت: با توجه به افزایش قیمت شکر در کشور، صرفه اقتصادی کشت و استفاده از سورگوم شیرین افزایش پیدا کرده است. یکی از مزیت های سورگوم شیرین این است که خودش به شکل شربت است و نیاز به کریستال شدن و بعد از آن حل شدن ندارد.

محمدزاده تصریح کرد: بیسکویت و نان شیرین با شربت سورگوم شیرین با کیفیت مطلوب می تواند یک فرآورده جدید آردی باشد و سبب کاهش واردات شکر و افزایش بهره وری منابع قندی به غیر از چغندرقند شود.

رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان در پایان گفت:‌کشت این گیاه در خاک های شور و کم آب ایران و استان می تواند منشاء تحولات اقتصادی در جهت تبدیل مناطق زراعی فقیر به مناطق کشاورزی و صنعتی پر رونق شود.