برگزاری سلسله سخنرانی های علمی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در مرداد ۹۸

از مجموعه برنامه های علمی ارایه دستاوردهای پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، ۲ عنوان سخنرانی در روز ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ در سالن پروفسور جعفر ارشاد در گرگان ارایه شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این آیین که با حضور دکتر ابوالفضل فرج رییس مرکز، دکتر کیانی معاون پژوهشی و گروهی از اعضای هیات علمی و پژوهشگران انجام شد ابتدا دکتر کیانی ضمن خوش آمد گویی به حاضران، جلسه را آغاز نمود و سپس نخستین سخنران برنامه، مهندس هانیه عسکری پژوهشگر بخش تحقیقات خاک و آب در خصوص نگرشی بر تولید، توزیع و مصرف کود در استان گلستان (بررسی چالش ها و ارائه راهکارها) مطالبی را بیان نمود.
پژوهشگر بخش تحقیقات خاک و آب در مقدمه سخنان خود بیان کرد در حال حاضر ۲۴ کارخانه درسطح استان دارای گواهی ثبت تولید کود می باشند که از این ۲۴ کارخانه ۱۷ کارخانه به صورت فعال ونیمه فعال مشغول تولید کودهای شیمیایی می باشد.
مهندس عسگری در این سخنرانی کیفیت نامناسب کودهای تولیدی و توزیعی در استان، به روز نبودن فناوری های تولید کود، عدم تناسب سهمیه ابلاغی کودهای شیمیایی با نیاز واقعی استان و عدم تعادل در مصرف کودهای شیمیایی در اراضی استان را به عنوان برجسته ترین مشکلات تولید، توزیع و مصرف کودها بیان کرد.
همچنین وضعیت کارخانه های تولیدکننده در استان، توزیع و پایش مواد کودی نیز مورد بررسی قرار گرفت و به منظور بهبود وضعیت کنونی کود در استان، بر پایش و نظارت دقیق تر و نظام مندتر در راستای افزایش کیفیت این مواد تأکید شد و برنامه ریزی جهت بکارگیری جدی تر آزمون های خاک، گیاه و آب آبیاری در توصیه و مصرف بهینه کود پیشنهاد شد.
ایشان همچنین گفت: مصرف بی رویه کودهای شیمیایی باعث ازبین رفتن تعادل و عناصر خاک می شود.
سخنران بعدی مهندس سپیده زوار پژوهشگر بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز با حضور در جایگاه در خصوص جایگاه گیاهان دارویی در استان گلستان (بررسی چالش ها و ارائه راهکارها) مطالبی را بیان داشت.
در این سخنرانی نکات مختلف گیاهان دارویی در استان مطرح شد و در این خصوص گفت: مهمترین گیاهان دارویی صادراتی ازجمله زعفران زیره سبز، آویشن، بادرنجوبه، بابونه، بومادران و گل ختمی است و سطح زیر کشت گیاهان دارویی ۸۲۲۲۲ هکتاربوده که بیشتر آن زیره می باشد.
مهندس زوار گفت گیاهان دارویی در زمین های کم بازده کشت می شوند که مقاوم به خشکی بوده و در مناطق جلگه ای مناسب نیز برای کشت رازک بسیار مفید است.
پژوهشگر گیاهان دارویی مرکز ادامه داد: کشت نعناع فلفلی در مناطقی که دارای زمستان ملایم باشد و گل گاوزبان در فصول پاییز و بهار کشت می شوند.
در انتهای هر سخنرانی در گفتگویی ۲ سویه با مشارکت حاضران و با ریاست پانل دکتر علیرضا کیانی، مسایل مختلف طرح شده مورد نقد و بررسی قرار گرفت.