یک تیر و چند نشان کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار استان گلستان

طرح توسعه اراضی شیبدار در راستای جلوگیری از فرسایش خاک، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد جوامع محلی در مناطقی از استان گلستان اجرا شده و تا کنون بازده مناسبی نیز داشته است یکی از این مناطق منطقه مینودشت است.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، مهندس لطف اله پارسایی رییس بخش تحقیقات جنگل ها و مراتع و آبخیزداری در این خصوص گفت: در بازدیدی که با حضور گروهی از پژوهشگران این بخش از شهرستان مینودشت صورت گرفت مشاهده شد که در روستاهای چناشک، دوزین، چمانی، ده چنار و قلعه قافه زیر کشت زعفران رفته است.
با توجه به اینکه زعفران گیاهی است که در ارتفاع بالای ۱۲۰۰ متر از سطح دریا می‌روید و ارتفاع روستاهای کوهستانی مینودشت حدود ۱۳۰۰ متر است، کاشت این گیاه در این منطقه مناسب است.
زعفران در مناطقی که ارتفاع آن بیش از یک هزار متر از سطح دریا و دارای زمستان پربرف و تابستان گرم و خشک باشد، بهتر به عمل می‌آید و نکته مهم دیگر اینکه این گیاه فقط یک بار کشت می شود و مشابه محصولات زراعی مانند گندم یک یک بار کشت می شود و عملیات خاک ورزی ندارد می تواند باعث تثبیت خاک ‌شود و در مقایسه با کشت گندم و جو در مناطق کوهستانی و اراضی شیب‌دار، بیش از ۲۰ برابر درآمد را نصیب کشاورزان می‌کند.
از خواص دم‌کرده زعفران میتوان به مقوی معده، مسکن سرفه و دندان‌درد بوده و برای درمان سنگ مثانه، تقویت بینایی چشم، رفع جوش و خارش بدن و درمان سخت‌زایی نیز اشاره کرد.
توسعه و ترویج کشت دیگرگیاهان دارویی همانند گل گاوزبان در منطقه چمانی در حوزه مدیریت جامع آبخیز چهل چای شهرستان مینودشت بسیار مفید در این بخش واقع شده است و همچنین می تواند در جهت ممانعت از فرسایش خاک و ارتقا حوزه گردشگری و تفرجگاهی منطقه عملکرد موثری داشته باشد.