حضور همکاران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در گردهمایی پژوهشگر مروجان ارشد نظام نوین ترویج کشاورزی

اختتامیه گردهمایی پژوهشگر مروجان ارشد نظام نوین ترویج کشاورزی با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر مویدی معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج و ۱۰۰ نفر از پژوهشگر مروجان ارشد نظام نوین ترویج دوشنبه ۲۵ آذر سال جاری در سالن فجر برگزار شد و دکتر علیرضا کیانی معاون پژوهش و فناوری و دکتر حسن مختارپور رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی پژوهشگر- مروجان ارشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان نیز در این آیین حضور فعال داشتند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این مراسم ضمن رونمایی از “سامانه مدیریت شبکه دانش کشاورزی” با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و دکتر شهبازی سرپرست سازمان جنگل ها و مراتع کشورتفاهم نامه ای با هدف گسترش همکاری بین دو سازمان به امضای طرفین رسید.
دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان اهمیت پشتیبانی علمی در کلیه زیربخش های کشاورزی و منابع طبیعی را یادآور شد و افزود: حضور ۱۰۰ نفر از پژوهشگر مروجان ارشد بخش کشاورزی در این گردهمایی فرصت مغتنمی برای بزرگداشت مقام علمی فردفرد شما عزیزان است که با داشتن جایگاه و توانمندی های فنی و رتبه عالی علمی، به دور از انگیزه هایی همچون ارتقا رتبه وقت ارزشمند خود را وقف خدمت رسانی به کشاورزان و گره گشایی از مشکلات بخش تولید در نظام نوین ترویج نموده اید.
وی با اشاره به نکاتی در بهبود عملکرد کارگروه های تخصصی پژوهشگر مروجان ارشد خواستار همفکری برای به بهینه سازی دستورالعمل های کارگروه های مورد نظر شد وخاطر نشان ساخت: لازم است دستورالعمل های ابلاغی در کارگروه ها با نظرات شما اساتید نخبه این بخش به روزرسانی شود و با تزریق فکر های نو تحرک لازم را در پیش بردن اهداف تعریف شده ایجاد نماید.
دکتر خاوازی نقش پژوهشگر مروجان ارشد را نظارت عالی بر انجام فعالیت های پژوهشی- ترویجی دانست و یادآور شد: انتظار ما از این قشر نخبه فعال در نظام نوین ترویج این است که از ورود در موضوعات تحقیقی تکراری که سایر سطوح پژوهشی نظام نوین ترویج قابلیت انجام آن را دارند پرهیز نموده و با راهبری پروژه های ملی و بنیادی از جمله اصلاح تاریخ کاشت با توجه به تغیرات اقلیمی نقش نظارت عالیه بر روی بدنه این شبکه ترویجی ایفا نمایند.
رئیس سازمان با تاکید بر اینکه فعالیت انجام شده در بخش تحقیقاتی باید مستند شود، گفـت: فعالیت های بسیار ارزشمندی در بخش تحقیقات کشاورزی انجام شده که قابل روئت نیست و با مستندسازی بهره‌برداری بهتری از آن انجام خواهد شد.
دکتر خاوازی با تاکید بر ضرورت تحقق شعار سازمانی ” اجرای تحقیقات پاسخگو به مسائل بخش کشاورزی” ابراز امیدواری کرد با تفاهم نامه ای که امروز بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان جنکل ها و مراتع کشور امضا می شود زمینه برای نقش آفرینی مروجان رشته های منابع طبیعی و آبخیزداری و توسعه نظام نوین ترویج در حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب جنگل ها ایجاد شود.
دکتر شهبازی سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تقویت یگان حفاظت فیزیکی از جنگل ها و مراتع را در حفاظت منابع طبیعی ناکافی دانسته و خاطر نشان ساخت: به تجربه ثابت شده است که حفاظت فیزیکی به تنهایی مانع از تخریب جنگل ها نمی شود و لازم است در این زمینه از راهکاری دیگری هم چون مجهز شدن به تکنولوژی های رصد ماهواره ای و بهره مندی از تحلیل ها و آینده پژوهی متخصصان و صاحب نظرانی هم چون شما پژوهشگر مروجان ارشد در زمینه منابع طبیعی بهره مند شویم.
وی هم چنین توسعه منابع طبیعی در منطقه مکران را از دیگر زمینه های نقش آفرینی پژوهشگر مروجان ارشد نظام نوین ترویج دانست و بیان داشت: منطقه مکران می تواند به جای آن که کانون تولید گرد وغبار باشد با توسعه منابع طبیعی از جمله زراعت چوب و پرورش گونه های گیاهی دارویی باعث درآمدزایی و ایجاد ارزش اقتصادی شود و تحقق این امر نیاز به پشتیبانی علمی شما پژوهشگر مروجان ارشد دارد.
دکتر شهبازی در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه کارکرد مراتع را باید نسبت به ۴۰ سال گذشته تغییر دهیم، افزود: در حوزه منابع طبیعی باید راهکارهایی بکار گرفته شود تا مشکلات معیشتی مردم و جامعه عشایری و روستایی کاهش یابد. در نظام نوین ترویج شاهد ارتباط خوبی بین بخش اجرا و تحقیقات بودیم و کار ترویجی علاوه بر کشاورزی در منابع طبیعی نیز بسیار اثربخش خواهد بود.
دکتر علی اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی سخنران دیگر این مراسم، با اشاره به نقش پژوهشگر مروجان ارشد به عنوان مهم‌ترین رکن شبکه دانش کشاورزی بیان داشت: ۱۰۰ نفر از پژوهشگر مروجان ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که در پنج کارگروه تخصصی سازماندهی شده اند با همکاری محققان معین به‌صورت نظام‌مند در برنامه نظام نوین ترویج پاسخگوی سؤالات در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و در عرصه تولید هستند.
وی افزود: کارگروه‌های تخصصی در بخش زراعت، باغبانی، آب و سامانه‌های آبباری، دام، طیور و آبزیان و منابع طبیعی و آبخیزداری، تدوین برنامه عملیاتی دو سالانه را در دستور کار دارند.
دکتر مویدی بابیان اینکه مهارت حل مسئله، تفکر نقادانه و خلاقیت باید در محققان وجود داشته باشد، افزود: این مهارت‌ها سبب خواهد شد تا حضور تحقیقات در عرصه چشمگیر باشد.
در بخش دیگری از این مراسم تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی در سطح ملی بین دکترکاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دکتر خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به امضاء رسید.
شایان ذکر است این تفاهم‌نامه به‌منظور بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های موجود طرفین و همچنین آموزش و ترویج صیانت از منابع‌طبیعی و فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی عمومی و نیز ارتقای سطح کمّی و کیفی فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی و توان‌افزایی و ظرفیت‌سازی منابع انسانی به امضا رسیده است. از دیگر اهداف امضای این تفاهم‌نامه می‌توان به مشارکت فعال بخش آموزش و ترویج دو سازمان در اثربخشی نظام تولید کشاورزی و منابع‌طبیعی، ارتقاء دانش فنی، تخصصی و کاربردی کارشناسان مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی، ارتقاء مهارت‌های فنی و مدیریتی بهره‌برداران عرصه‌های کشاورزی و منابع‌طبیعی، فرهنگ‌سازی در استفاده بهینه بهره‌برداران عرصه‌های کشاورزی و منابع‌طبیعی، حمایت از بهره‌برداران در استفاده کارآمد از فناوری‌های توصیه‌شده، بسترسازی جهت فعالیت‌های مشارکتی و توسعه و تقویت تشکل‌ها و تقویت مدیریت پایدار فنی و اجتماعی با بهره‌گیری از آخرین توصیه‌های فنی و کاربردی در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد.
در بخش پایانی مراسم امضای تفاهم نامه با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و دکتر شهبازی سرپرست جنگل ها و مراتع کشور حکم رسمی دبیران کارگروه های زارعت/ باغبانی/ دام و طیور و آبزیان/ جنگل ها و مراتع و آبخیزداری/ آب و سامانه های آبیاری به پژوهشگر مروجان ارشد منتخب ابلاغ شد.