آغاز بزرگترین پروژه تولید ارقام مقاوم به بیماری های مختلف گندم در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

بزرگترین پروژه تولید ارقام مقاوم به بیماری های مختلف گندم در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان آغاز شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مدیریت کنترل آفات و بیماری های محصولات زراعی و باغی نقش بسیار مهم و مؤثر در افزایش کمی و کیفی تولید در اکثر مناطق ایران و جهان دارد. در این راستا مدیریت این عوامل در مناطقی چون استانهای شمالی کشور با بارندگی و رطوبت بالا و درجه حرارت نیمه گرمسیری همراه با تنوع محصولات بسیار زیاد اهمیت آن را دو چندان می کند. برای این امر، دستیابی و تولید ارقام مقاوم ، متحمل و مستحکم و پایدار از جهات مختلف حائز اهمیت است بطوری که استقبال و استفاده از این ارقام می تواند سبب افزایش تولید محصول، کاهش هزینه های تولید، کاهش کار و زحمات تولید کننده، کاهش هزینه های پنهان اعم از یارانه پنهان و آشکار تامین نهادها برای کشور و از همه مهمتر حفظ محیط زیست و محیط زندگی ما و آیندگان و پاسداری از این خاک پاک که تنها در هر برهه از زمان ما و شما تنها امانتدار آن هستیم.
در همین راستا در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ نزدیک به ۷۰۰۰ ژنوتیپ گندم با ساختار ژنتیکی مختلف و دارای تنوع بسیار زیاد در تمامی فاکتورهای زراعی، محیطی، ژنتیکی و مقاومتی بوده جهت کنکاش، پایش و غربالگری و رسیدن به تعداد محدودی ژنوتیپ که بالاترین پتانسیل عملکرد محصول، بیشترین سازگاری به شرایط مختلف و متنوع این منطقه، بهترین خصوصیات زراعی و بالاترین مقاومت و تحمل پذیری به بیماریهای مهم منطقه بوده ، اتنخاب و برای تکمیل تحقیقات و بررسی به گام ها و سطوح بالاتر جهت معرفی به زارعان عزیز و زحمتکش منطقه جهت کشت در سطح وسیع معرفی خواهند شد.
در این طرح عظیم، ۱۲ پروژه تحقیقاتی که از طرف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آقای دکتر محمدعلی دهقان به عنوان مجری مسئول منطقه ای با همکاری و مشارکت محققان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر – کرج و چند استان دیگر به اجرا در خواهد آمد و نتایج آن بعد از تجزیه و تحلیل آماری به سمع و نظر عزیزان خواهد رسید.