اعلام سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال جهانی بهداشت گیاهان (IYPH)

مجمع عمومی سازمان ملل سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال جهانی بهداشت گیاهان (IYPH) اعلام کرد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بین المللی پیشکسوت و برجسته مرکز در این خصوص اظهار داشت:  مجمع عمومی سازمان ملل سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال جهانی بهداشت گیاهان (IYPH) اعلام کرد. این سال یک بار در طول زندگی برای افزایش آگاهی جهانی در مورد چگونگی محافظت از سلامت گیاهان می تواند به پایان گرسنگی، کاهش فقر، محافظت از محیط زیست و رشد اقتصادی کمک کند.

گیاهان با بیش از ۹۸ درصد تولید اکسیژنی که ما تنفس می کنیم و تولید ۸۰ درصد غذایی که میخوریم نقش بسیار کلیدی و مهمی در زندگی ما دارند. با این وجود اغلب به فکر سالم نگه داشتن آنها نیستیم که  این می تواند نتایج مخربی داشته باشد. فائو تخمین می زند که سالانه ۴۰ درصد از محصولات غذایی به دلیل آفات و بیماری های گیاهی از بین می روند. این باعث می شود میلیون ها انسان به غذای کافی دسترسی نداشته باشند و به کشاورزی که منبع اصلی درآمد جوامع فقیر و روستایی است آسب برسد. سلامت گیاهان به طور فزاینده ای مورد تهدید است. تغییرات آب و هوایی و فعالیت های انسانی باعث تغییر اکوسیستم ها شده است ، تنوع زیستی را کاهش داده و چالشهای جدیدی را ایجاد می کند که در آن رشد آفات افزایش می یابد. در عین حال ، سفر و تجارت بین المللی در یک دهه گذشته سه برابر شده است و می تواند به سرعت آفات و بیماری ها را در سرتاسر جهان گسترش دهد و خسارات زیادی به گیاهان بومی و محیط زیست وارد کند. محافظت از گیاهان در برابر آفات و بیماری ها بسیار مقرون به صرفه تر از برخورد با موارد اضطراری بهداشتی گیاهان است. آفات و بیماریهای گیاهی اغلب از بعد از خلق شدن برای از بین بردن آنها و همچنین مدیریت آنها بسیار وقت گیر و گران است. پیشگیری از تأثیر ویرانگر آفات و بیماریها بر کشاورزی ، معیشت و امنیت غذایی بسیار مهم است و بسیاری از ما نقش مهمی را ایفا می کنیم. نقش ما در حفاظت گیاهان به طور خلاصه عبارتست از:

۱-     همه افراد هنگام مسافرت در مرزها باید از حمل و نقل گیاهان و محصولات گیاهی با خودشان خودداری کنند.

۲-     کسانی که در صنایع حمل و نقل شاغلند باید اطمینان حاصل کنند که کشتی ها، هواپیماها، کامیون ها و قطارها آفات و بیماری های گیاهی را به مناطق جدید منتقل نمی کنند.

۳-     دولت ها باید حمایت خود را از سازمان های ملی و منطقه ای حفاظت از گیاهان که اولین خط دفاعی هستند، افزایش دهند.

دکتر اسدی در پایان افزود: محققان و کارشناسان و کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی  استان گلستان نقش بسزایی در تولیدات گیاهی و سلامت گیاهان استان و کشور بازی می کنند که تلاش همگی آنان قابل تقدیر می باشد.