چاپ مقاله جدید پژوهشگر پیشکسوت بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در پرتیراژترین روزنامه انگلیسی زبان تایلند

جدیدترین مقاله دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر پیشکسوت برجسته و بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در پر تیراژترین روزنامه انگلیسی زبان کشور تایلند به چاپ رسید.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، آب تنها امیدجهانی برای امنیت غذایی نوشته دکتر محمد اسماعیل اسدی در روزنامه انگلیسی زبان بانکوک پست در تاریخ شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ به چاپ رسید. بانکوک پست یک روزنامه انگلیسی زبان است که در بانکوک تایلند از سال ۱۹۴۶ میلادی منتشر می شود. تیراژ روزانه این روزنامه ۱۱۰۰۰۰ نسخه می باشد. لینک کامل مقاله به شرح زیر است:


News & article

Water, the sole global hope for food security

News, Published on ۰۴/۰۴/۲۰۲۰


مقاله دکتر اسدی به مناسبت روز جهانی آب که در روز ۲۲ مارس ۲۰۲۰ برابر با ۳ فروردین ۹۹ نوشته شده است پیرامون مسایل آب و اهمیت آن و لزوم مدیریت آن در قرن حاضر با توجه به تغییرات اقلیمی پیش رو صحبت نموده است. ایشان در این مقاله نوشته اند: از آنجایی که رهبران جهان به همه گیر شدن ویروس کرونا مشغول هستند ، به مشکل کمبود آب که امروزه میلیون ها نفر را در سراسر دنیا در معرض آزار و اذیت قرار می دهد ، کم توجهی می شود.امسال روز جهانی آب (WWD) در ۲۲ مارس با اندکی توجه گذشت ، گرچه این روز فرصتی برای تمرکز روی نقش آب به عنوان یک منبع گرانبها و محدود است که باید با خردمندانه از آن استفاده کنیم.میزان آب در جهان محدود است. منابع آب در بین سایر منابع طبیعی جایگاه خاصی را اشغال می کنند. آب بیشترین و حیاتی ترین ماده در سیاره ما است. در مقادیر مختلف در همه جا موجود است و نقش مهمی در محیط اطراف و زندگی انسان دارد.  امروزه در جهان کشاورزی مصرف کننده  ۷۰٪ از آبهای شیرین می باشد. اما متأسفانه این بخش از آن به طور مؤثر استفاده نمی کند و راندمان آبیاری جهانی در حدود ۴۰٪ است. فعالیت اصلی کشاورزی تولید مواد غذایی است. به عنوان مثال ، هر انسانی ۲-۵ لیتر در روز می نوشد اما بیشتر آب مصرفی در غذا پنهان است. روزانه حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ لیتر آب بر اساس فرآیند تولید غذاها مصرف می شود.علاوه بر غذا ، کشاورزی مواد اولیه مانند پنبه و پشم برای لباس ، محرک هایی مانند توتون ، قهوه و چای و همچنین گل و لاستیک را فراهم می کند. در بسیاری از کشورها ، کشاورزی نه تنها منبع اصلی مواد غذایی و مواد اولیه بلکه منبع اصلی درآمد است. بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ، حدود ۴۸٪ از کل نیروی کار جهان در کشاورزی مشغول بوده اند. حدود ۲.۲ میلیارد نفر بدون دسترسی به آب سالم زندگی می کنند. تمرکز اصلی WWD در سال جاری پشتیبانی از دستیابی به هدف توسعه پایدار ۶: آب و فاضلاب بهداشتی برای همه تا سال ۲۰۳۰ است. موضوع امسال “آب و تغییرات اقلیمی” است. چگونگی ارتباط این دو با هم بسیار پیچیده است.

با تطبیق خود با شرایط تغییرات اقلیمی، ما  میتوانیم از سلامتی خود محافظت نماییم و جان خود را نجات دهیم. با استفاده موثرتر از، گازهای گلخانه ای را میتوانیم از سیستم های تصفیه کاهش دهیم. پیام های مهم ما به شرح زیر است:

ما نمی توانیم تأخیر کنیم. سیاست گذاران آب و هوا باید آب را در هسته برنامه های عملیاتی قرار دهند.
آب می تواند به نبرد تغییرات اقلیمی کمک کند. راه حل های پایدار ، مقرون به صرفه و در دسترس برای آب و فاضلاب وجود دارد.

هر شخص نقشی دارد. در زندگی روزمره ما ، اقدامات بسیار چشمگیری وجود دارد که همه ما می توانیم برای کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی برداریم.

ما حدود ۷۰٪ از آبی که در کشاورزی داریم استفاده می کنیم. بنابراین ، کشاورزی ، بزرگترین مصرف کننده آب ، به عنوان عامل اصلی افزایش کمبود آب شیرین جهانی شناخته می شود. از آنجا که بخش عمده ای از افزایش تولید محصولات زراعی از شدت بخشیدن به عملیات شاورزی حاصل می شود ، با حمایت از آبیاری بویژه در کشورهای در حال توسعه ، با افزایش جمعیت جهان ، کشاورزی با رقابت بیشتری از سوی مصرف کنندگان آب صنعتی و خانگی مواجه خواهد شد. بنابراین ، کشاورزی مجبور است از آب با کارآیی بیشتری استفاده کند و کارآیی تولید آبیاری و باران را نیز بهبود بخشد. سرمایه گذاری در روش های کشاورزی هوشمندتر صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت بهتر آب فوری مورد نیاز است. در عین حال ، مسایل زیست محیطی باید در نظر گرفته شود.