پیش‌بینی احتمال وقوع بیماری بادزدگی فیتوفترایی سیب‌زمینی در گرگان

اعلام پیش‌بینی احتمال وقوع بیماری بادزدگی فیتوفترایی سیب‌زمینی در گرگان بر اساس مدل گلفیتو تا تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ از سوی پژوهشگر بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دکتر محمدعلی آقاجانی معاون آموزشی و عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در این خصوص گفت: نمودار تجمعی متغیر پیشگوی FTHP از ابتدای سال ۹۹ و مقایسه‌ی آن با نمودار سال‌های بدون بیماری و دارای بیماری و سال ۹۸ نشان می‌دهد که تقریباً به وضعیت مشابه طغیان بیماری در سال گذشته رسیده‌ایم. همچنان وضعیت متغیر پیشگوی بیماری  بالاتر از منحنی سال‌های دارای بیماری (محدوده‌ی زرد رنگ و خط قرمز رنگ) است، و این می‌تواند هشداری برای وقوع طغیانی بیماری در روزهای آتی باشد. لازم به ذکر است که نخستین علایم بیماری در روز ۹۹/۰۱/۱۷ در رقم حساس اسپرینت مشاهده شده است.

توصیه مستخرج از مدل گلفیتو، ظهور علایم بیماری در ارقام حساس است،

بنابراین سمپاشی با استفاده از قارچکش‌های تماسی زیر در مزارع سیب زمینی منطقه، به ویژه در ارقام حساس (نظیر آریندا، اسپرینت، ساتینا، بورن، مارلا، آلمرا و دایفلا)  و نیمه‌حساس (نظیر کوزیما، سانته، مارفونا، بامبا، دراگا، میلوا و راموس)  قابل توصیه می‌باشد.

مانکوزب، اکسی کلرورمس (کوپراکسی کلراید)، فسفونیک اسید (اگریفوس)، اکسید مس (نوردوکس)، دیمتومورف + مانکوزب (آکروبات ام زد)، سیازوفامید (رانمن)

در روزهای آینده پیش‌بینی روزانه‌ی بیماری به اطلاع کارشناسان و کشاورزان گرامی خواهد رسید