تهیه گزارش تلویزیونی مزارع کشت روی بسترهای بلند دایم یا ریز بد غرب استان گلستان به همت پژوهشگر پیشکسوت بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش استان

به همت دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر پیشکسوت برجسته و بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برنامه تلویزیونی از مزارع کشت روی بسترهای بلند یا ریز بد شهرستان بندرگز که امسال با استقبال بی نظیر کشاورزان روبرو شده است و مدیریت جهادکشاورزی بندرگز و کردکوی نقش بسزایی در ترویج و توسعه این سامانه های پیشرفته در بین کشاورزان داشته است تهیه شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این گزارش دکتر اسدی با اشاره به سابقه این مزارع و مشخصات روش انجام شده پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: این نوع کشت همزمان با سایر کشورهای پیشرفته دنیا در استان گلستان نیز با همکاری و‌ مدد سازمان جهاد کشاورزی استان پیش می رود و از مهمترین مزایای آن تهیه زمین در کوتاهترین زمان ممکن و همچنین عدم ماندابی شدن مزرعه در صورت بارندگی های شدید است زیرا جوی های بین پشته ها یا بسترها به مثابه زهکش عمل کرده و آب اضافی را تخلیه می نماید.

دکتر اسدی در معرفی کامل این روش اظهار داشتند: در این سامانه کشت همزمان هم بستر بلند کشت و هم شیارهای آبیاری یا فاروها آماده می شود و هم کود و بذر همزمان روی بسترها کشت می گردد. بر روی هر بستر ۴ ردیف گندم کشت می گردد عرض بسترها ۵۰ سانتیمتر بوده و فاصله محور تا محور هر شیار یا فارو ۷۵ سانتیمتر می باشد. بعد از برداشت گندم سویا یا ذرت یا پنبه بر روی همین بسترها به صورت بی خاک ورزی کشت می گردد. برای کاشت همزمان ایجاد فارو بستر و کاشت گندم از ریزبدکار پیشرفته گروه صنعتی خاوری همدان که تولید داخل کشور است استفاده گردید. آقای دکتر اسدی پیرامون محاسن استفاده از سامانه نوین کشت ریز بد اظهار داشت: فواید کشت گندم روی بسترهای بلند یا Raised bed system:
١- مدیریت بهینه مصرف آب. زیرا آب به صورت غرقاب روی سطح خاک نیست و فقط در بین جوی ها یا فاروها در جریان است در نتیجه در مقایسه با سامانه غرقابی و کرتی کاهش مصرف آب داریم.
٢- تهویه و هوادهی مناسب بین بسترها و در نتیجه بین ردیفهای گندم جریان هوا به خوبی صورت می گیرد که موجب کاهش بیماریها و همچنین آفات میگردد.
٣-امکان مبارزه مکانیکی با علفهای هرز در بین ردیفها.
۴- کاهش خسارت ورس یا خوابیدگی بوته ها به دو دلیل: اولا بدلیل جریان آزادانه باد از میان بوته ها، و عدم وجود مقاومتی در برابر آن ثانیا بدلیل وجود فضای بیشتر میان ریشه های گیاهان و امکان توسعه بیشتر صفحه رشد ریشه، لذا مقاومت گیاهان در برابر باد، بسیار بیشتر میشود.
۵-افزایش مواد آلی خاک بدلیل دایمی بودن پشته ها و عدم نیاز به تهیه زمین.
۶- امکان تعریف و تعیین محل ورود و خروج ماشین های کشاورزی در مزرعه و تخصیص مسیر دایمی برای عبور و مرور آنها(کنترل ترافیک زراعی) و لذا جلوگیری از کوبیدگی تصادفی و تراکم مزرعه و در نتیجه نفوذ بهتر آب در خاک، افزایش ذخیره رطوبتی خاک، جلوگیری از رواناب و فرسایش خاک، توسعه بهتر ریشه ها و افزایش عمق خاک زراعی و افزایش استقامت گیاه به خوابیدگی
٧- افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش چشمگیر عملکرد محصول