برگزاری نخستین همایش انجمن فعالان گردشگری کشاورزی ایران در مجموعه ایران تمشک وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

رویداد نخستین همایش انجمن فعالان گردشگری کشاورزی ایران روز پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ در بزرگترین باغ تمشک ایران در گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این آیین که در محل سایت علمی آموزشی تولیدی و تفریحی توسکافارم(میزبان این برنامه )، پروژه مشترک این مرکز و بخش خصوصی شرکت ایران تمشک در منطقه توسکستان گرگان انجام شد و مورد اقبال و استقبال فعالان این حوزه، استاندار و معاونان، مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی و مسولان استان قرار گرفت دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز در بخش بازدی و معرفی مجموعه، ضمن خوش آمد به استاندار، میهمانان و مدیران دستگاه های مختلف در خصوص مهمترین فعالیت و دستاوردهای تحقیقاتی و آموزشی مرکز و همچنین نحوه تعامل با بخش خصوصی و ایفای نقش تاثیرگذار و در اشتغال پایدار، صحبت کرد و در ادامه مهندس زمانی به نیابت از گروه ایران تمشک در خصوص نحوه همکاری ۲ مجموعه و مسیر رو به رشد مجموعه با حاضران گفتگو کرد. این همایش با گفتگوی تخصصی اصحاب این حوزه و راه های توسعه این صنعت ادامه یافت.

 در بخش سخنرانی های همایش مهندس غلامرضا تقوی مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی اظهار داشت: اگرو تریسم یا گردشگری کشاورزی در ایران یک پدیده نوپاست که در کشور در حال شکل گیری می باشد ولی سابقه طولانی تری در کشورهای دیگر دارد.

وی گفت: در این فرایند کسانی که علاقمند به تولید هستند، به مزارع، باغات و مکان های تولیدی برای آموزش، یاد گیری یا تفریح مراجعه می کنند.

مهندس تقوی بیان کرد: ما گردشگری کشاورزی را جدا از کشاورزی تعریف نمی کنیم و در گردشگری کشاورزی امکانات رفاهی خاص باید در اولویت دوم باشد و در گیری با موضوعات تولید، فرآیند تولید، یادگیری، تفریح و استفاده از مشارکت در برنامه های کاری کشاورزان، محور اصلی گردشگری کشاورزی خواهد بود و در این میان امکانات رفاهی هم می تواند در اختیارشان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: واحد های تولیدی با رویکرد گردشگری کشاورزی دو نوع سازه خواهند داشت،  یک سازه مربوط به واحدهای تولیدی و عملیات تولید و یک سازه که صرفا برای پذیرش  گردشگر است. در گردشگری کشاورزی  می توان در زمینه تدوین ضوابط ارائه تسهیلات مورد نیاز تولید کنندگان و بخصوص آنوزش گردشگران، راهنمایان، صاحبانمراکز گردشگری کشاورزی به آنها کمک کرد.

وی در پایان افزود: برای رونق گرفتن این جریان در کشور از طریق سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و تدوین ها و تدوین برنامه ها عملیلتی حمایت کرد و در دستور کار قرار داد.

مهندس زمانی مدیر مجموعه ایران تمشک و مسئول برگزاری این همایش با اشاره به اینکه این مزرعه با رویکرد کشاورزی و گردشگری از دو سال قبل در گلستان احداث شده است، گفت: تمام فعالیت‌هایی که در این مزرعه ۵ هکتاری انجام می‌شود بر اساس الگوی کار داوطلبانه است.وی افزود:تمام محصولات تولیدی این مزرعه در خود مزرعه به فروش می‌رسد و همه کار‌های مزرعه توسط افرادی که داوطلب فعالیت در مزرعه هستند انجام می‌گیرد و در ازای آن برخی از خدمات تفریحی و گردشگری به آنها داده می‌شود.

مهندس زمانی همچنین گفت: همایش امروز با هدف معرفی این صنعت نوپا و چند بخشی برگزار شده است، تا فرصت‌ها و ظرفیت‌های این صنعت بیان و راه کار‌های حل مشکلات و تهدیدات آن بررسی شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.