ایستگاه تحقیقات گرگان

ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان (عراقی محله)

این ایستگاه در سال ۱۳۳۷ با عنایت به دارا بودن شرایط مساعد جهت اجرای پروژه های تحقیقاتی و با وسعتی حدود ۴۵ هکتار تاسیس گردید که در ۶ کیلومتری شمال گرگان با عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۵۴ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۴ درجه و ۲۵ درجه شرقی و ارتفاع ۵/۵ متر از سطح دریا واقع شده است. بسیاری از پروژه ها و طرح های تحقیقاتی در زمینه‌های به نژادی و به زراعی غلات، دانه های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه ای، حبوبات، مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهی، مکانیزاسیون و  … در این ایستگاه با همکاری قریب به ۲۰ نفر عضو هیأت علمی و ۱۰ نفر کارشناس و کمک کارشناس اجرا می‌شود. لذا این ایستگاه هر ساله به عنوان یکی از ایستگاه های معتبر و مهم تحقیقات کشاورزی در کشور مورد بازدید کارشناسان خارجی و داخلی و مراکز دانشگاهی مختلف قرار می گیرد.


اطلاعات کلی ایستگاه:

* سال تاسیس: ۱۳۳۷

* مساحت ایستگاه: ۴۰هکتار

* ارتفاع از سطح دریا: ۵.۵متر

* میزان بارندگی سالیانه: ۴۵۰-۴۰۰میلی متر

* موقعیت جغرافیایی: عرض جغرافیایی:۳۶ درجه و ۵۴ دقیقه شمالی  طول جغرافیایی:۵۴ درجه و ۲۵ درجه شرقی


پروژه های تحقیقاتی ایستگاه:

پروژه غلات: با توجه به اهمیت و نقش غلات درتوسعه کشاورزی و اقتصاد کشور ، پروژه های تحقیقاتی غلات در استان همواره مهمترین هدف خود را درجهت ایجاد تنوع ژنتیکی برای دستیابی به ارقام پرمحصول و متحمل به استرس های زنده و غیر زنده متمرکز نموده است، که بر این اساس همه ساله از طریق انجام دورگ گیری وانتخاب بهترین لاین‌ها، آنها را در آزمایشات پیشرفته مورد ارزیابی قرار میدهد. نتایج تحقیقات به نژادی گندم نان در دهه‌های گذشته، منجر به معرفی ارقامی پربازده مانند مروارید، گنبد، تیرگان، کلاته، آرمان، آراز، کلاته، تکتاز، احسان، آسمان، کریم، کوهدشت، قابوس و … را جهت کشت در مناطق مناطق مختلف استان را به ارمغان آورده است.

پروژه دانه‌های روغنی: دانه‌های روغنی دارای مزایای اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیک، صنعتی و اجتماعی فراوانی می باشد. با توجه به اهمیت و نقش دانه های روغنی، پروژه های تحقیقاتی به‌نژادی و به‌زراعی مرتبط با آن در استان همواره مهمترین هدف خود را درجهت ایجاد تنوع ژنتیکی برای دستیابی به ارقام پرمحصول و متحمل به استرس های زنده و غیر زنده و نیز تعیین مناسب‌ترین شیوه‌های به‌زراعی آن متمرکز نموده است. بطورکلی، نتایج تحقیقات به نژادی دانه‌های روغنی در دهه‌های گذشته، منجر به معرفی ارقام آزادگرده افشان پربازده  مانند دلگان، RGS003، صفار، ظفر، آرام، روشنا، بهاران و پیشرو و … را جهت کشت در  مناطق مناطق مختلف استان را به ارمغان آورده است.

پروژه حبوبات: ایجاد تنوع ژنتیکی از طریق دورگ گیری در گیاهان باقلا و ارزیابی لاین‌های به دست آمده در باقلا، نخود و ماش، منجر به معرفی باقلا رقم برکت، فیض، مهتا، شادان و معرفی رقم جدید امیدبخش ماش VC-1973-A و معرفی نخود ارقام آرمان، آزاد و هاشم شده است. انجام سایر فعالیتهای تحقیقاتی و برنامه های تولید بذر حبوبات آبی کشور از اهم فعالیتهای پروژه حبوبات در ایستگاه بوده است.

پروژه ذرت و گیاهان علوفه ای: تولید لاین های ذرت دانه ای و مقایسه هیبرید های تولیدی از مهمترین برنامه های در دست اجرا پروژه ذرت دانه ای می باشد، در همین راستا هر ساله طی مراحلی لاین ها و هیبریدهای مناسب گزینش و وارد برنامه های به نژادی و تولید لاین می گردد. از طرفی با مقایسه هیبریدهای تولیدی درداخل کشور تلاش کرده تا بتوان هیبریدهای مناسب منطقه را شناسایی نمود. همچنین هر ساله طرح های متعددی در قسمت به زراعی و با هدف پرکردن خلأ تولید و رسیدن به پتانسیل عملکرد واقعی گیاهان فوق به اجرا در می آید. تولید هیبرید های جدید سورگوم علوفه ای(طرح های استانی) و مقایسه لاین های تولیدی آن(طرح های ملی) و همچنین  بررسی سازگاری سایرگیاهان علوفه ای مانندانواع ارزن (دم روباهی، معمولی، نوترفید)، خلر، ذرت شیرین، ماشک،خردل علوفه ای،کدوی علوفه ای، چغندرعلوفه ای،ترشک و شبدر برسیم از دیگر فعالیت های این پروژه در قسمت به زراعی و به نژادی است .ضمناً تولید بذر برخی  ارزن ها، لاین ذرت شیرین و شبدر برسیم هر ساله در این نوع پروژه صورت می گیرد.


مسئول ایستگاه:

کمال پیغام زاده (رئیس ایستگاه کشاورزی گرگان)
مدرک تحصیلی: دکتری بیوتکنولوژی گیاهی
مرتبه علمی: استادیار پژوهشی
پست الکترونیک: k.peyghamzade@areeo.ac.ir
تلفن تماس: ۰۹۱۱۷۵۱۴۳۴۵
توضیحات: گروه پژوهشی گیاهان دانه‌ روغنی