برداشت پروژه های کلزا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان

برداشت پروژه های کلزا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان انجام شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمد تقی فیض بخش رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله (گرگان) در این خصوص گفت:  افزایش تولید دانه‌هبرداشت پروژه های کلزا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان

برداشت پروژه های کلزا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان انجام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمد تقی فیض بخش رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله (گرگان) در این خصوص گفت:  افزایش تولید دانه‌های روغنی و تامین نیاز کشور به روغن خوراکی و کاهش واردات، از جمله عواملی است که گسترش برنامه‌های تحقیقاتی کلزا و بخصوص تولید و دستیابی به ارقام و ژنوتیپ‌های پر محصول و سازگار با اقلیم‌های مختلف کشور را ضروری می‌سازد. در مناطق گرم و معتدل پتانسیل بسیاری برای گسترش سطح کشت کلزا وجود دارد و بیشترین امید به افزایش سطح کشت کلزا در سال­های آینده در مناطق گرم و معتدل کشور می‌باشد.

رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله ادامه داد: خصوصیات منحصر به فرد کلزا از قبیل تناوب با غلات و در نتیجه کنترل بهتر علف های هرز و کاهش مصرف علف کش، کشت پاییزه و استفاده بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز در فصل نزولات آسمانی می باشد و این مهم سبب شده تا برنامه ریزی برای توسعه این گیاه زراعی در کشاورزی منطقه و استان روز به روز شتاب بیشتری به خود گیرد. برای این منظور پروژه های تحقیقاتی متعددی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله در حال اجرا است به طوری که با رسیدن فصل برداشت محصول کلزا پروژه های مورد اجرا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله به صورت کاملا مکانیزه با کمباین مخصوص برداشت شدند.

دکتر فیض بخش همچنین گفت: این پروژه ها شامل ایجاد تنوع ژنتیکی از طریق دابل کراس، انتخاب در نسل های در حال تفکیک، آزمایش مقدماتی عملکرد ژنوتیپ ها، آزمایش سازگاری لاین های برتر، ارزیابی خسارت تجمعی آفات، ارزیابی تحمل به بیماری ژنوتیپ های برتر، اثر تراکم بوته کود نیتروژن و هورمون های بازدارنده رشد، یررسی تاثیر تاریخ کاشت بر عملکرد علوفه و دانه ژنوتیپ های مختلف کلزا و  اثر تنش خشکی بر عملکرد و اجزای عملکرد ژنوتیپ های کلزا می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.