بازدید دکتر بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی از سامانه کشت ریز دایم در شهرستان کردکوی استان گلستان

دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جریان سفر به استان گلستان از سامانه کشت روی بسترهای بلند دایم واقع در روستای چهارده شهرستان کردکوی در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹  بازدید به عمل آورد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این بازدید دکتر محمد اسماعیل اسدی محقق برجسته و بین المللی مرکز و طراح و مروج این سامانه ها در کشور و استان گلستان خطاب به دکتر بازرگان اظهار داشت: دو‌نوع سامانه ریز بد داریم یکی موقت یکی دایم. در نوع موقت کشاورز بعد از برداشت محصول سامانه را به هم می زند و‌برای کشت بعدی مجددا بسته به نوع کشت ممکن است ریز بد کار کند یا مسطح کشت کند ولی در نوع دایم که بیشتر هدف ماست و‌در این مزرعه پنج ساله می بینید ما به هیچوجه بستر را بر هم نمی زنیم و با حفظ بقایای کشت قبلی با کارنده بی خاک ورز مبادرت به کشت جدید بر روی بستر می نماییم. برای مثال در این مزرعه که متعلق به برادران آقای کشیری ساکن روستای چهارده استان گلستان هستند ما کشت های مختلف تناوبی شامل گندم سویا کلزا ذرت و‌امسال پنبه را کشت کرده ایم. نتایج حاصل از کشت روی بسترهای باند دایم در این مزرعه حاکی از افزایش نیم درصدی ماده آلی خاک بوده است.

دکتر اسدی در ادامه افزود: هدف ما از ایجاد چنین مزارعی در بین کشاورزان بالا بردن ضریب نفوذ دانش در بین این قشر زحمتکش و فراهم کنندگان غذای جمعیت کشور است زیرا دانش کتابخانه ای و مقاله ای دردی از این جامعه زحمتکش را حل نخواهد کرد تا به درون مزرعه آنها نرود و به اصطلاح تبدیل به دانش در هکتار نشود.

ایشان در ادامه افزود اینجانب به عنوان یک پژوهشگر عرصه آب و خاک و مروج کشاورزی حفاظتی در کشور از همکاران محقق می خواهم بیشتر به مزارع و باغ ها کشاورزان و به میان کشاورزان رفته تا گره گشای مشکلات آنان باشند. نیازی نیست مجددا چرخ را اختراع کنیم دانش و پژوهش های دنیا مزایای کشت ریز بد را از حیث کاهش مصرف آب آبیاری و تخلیه رواناب ناشی از بارش ها و همچنین بهبود عملکرد گیاه را ثابت کرده است پس چه نیازی است که بنده پنج سال منتظر یک طرحی در ایستگاه باشم تا به این نتایج برسم زمان زمان کاربرد است آنهم در میان استفاده کنندگان نهایی علم کشاورزی که کشاورزان هستند.

دکتر اسدی در پایان افزودند که در این مسیر از تز کشاورز برای کشاورز یا Farmers for farmers استفاده نمودیم یعنی کار را به دل مزارع کشاورزان بردیم و الان اگر گشتی در پیرامون این متطقه بزنید متوجه استقبال بسیاری از کشاورزان از سامانه های کشاورزی حفاظتی می شوید بسیاری از کشاورزان منطقه پس از برداشت گندم خود در خرداد ماه مبادرت به کشت سویا و یا پنبه در بقایای کشت قبلی نموده اند و این گرچه گام مثبت و‌نوید بخشی است ولی هنوز کارهای بسیاری مانده است.

دکتر بازرگان در انتهای بازدید ضمن تشکر فراوان از دکتر اسدی به خاطر ارتباط نزدیک با کشاورزان و کاربردی کردن دانش و یافته های تحقیقاتی در بین آنان گفت که مسئله حفظ و احیای خاک برای ما بسیار مهم است و همچنین افزایش ماده آلی خاک که موجب حاصلخیزی خاک و کاهش فرسایش خاک می گردد. ایشان بر ادامه توسعه کشاورزی حفاظتی در استان و کشور تاکید کردند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.