برگزاری جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان گلستان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور

جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان گلستان با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور شنبه ۱۹ مهر در تالار اجتماعات استانداری گلستان برگزار شد و دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و دکتر حجت اله ربانی نسب مدیر مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان گلستان نیز در این آیین حضور یافتند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در این برنامه که با حضور دکتر حق شناس استاندار, نمایندگان مردم استان در مجلس و مدیران دستگاه های مختلف گلستان برگزار شد دکتر ستاری گفت:

توسعه گلستان می تواند در حوزه دانش بنیان صورت پذیرد. ایشان در ادامه تصریح کرد:

اقتصاد دانش بنیان به معنای حقیقی منجر به ارزش افزوده می شود و دانشگاه های استان باید مشکلات مردم را حل کنند.

وی افزود: دانشگاه ها باید با توجه جدی به مراکز نوآوری و رشد به سمت کارآفرینی حرکت کنند چراکه امروز دانشگاه ها در دنیا از محل فروش تکنولوژی درآمد دارد و بالاترین درآمد آنان از محل شهریه ۱۵ درصد است.

معاون رییس جمهور گفت: حضور سرمایه گذاران در پارک ها و مراکز رشد ارزشمند است و نسبت حضور بخش خصوصی به بخش دولتی در پارک ها ۱۰ به یک است.

دکتر ستاری یادآورشد: باید مراکز پژوهشی در سطح استان به جوان ها میدان کار را بدهند و توجه داشته باشند که با پول دولتی محصول به دست نخواهد آمد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه باید فرهنگ سازی شود و توسعه یک مفهوم درونزا دارد و محور توسعه نیروی انسانی به شمار می رود.

دکتر ستاری به ارزش افزوده اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و افزود: در طول هفت سال گذشته چند بار به استان گلستان سفر کردم و سیر تحولات را در این استان شاهد بودیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جوانان بهترین ساعت های عمر خود را صرف آموزش کردند و پس از آن نباید دنبال کار باشند و دانشگاه موظف است که در مسیر اشتغال جوانان گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه دانشگاه ها باید به آموزش تغییر پیدا کند، تأکید کرد: اعتبارات دولتی مشکل دانشگاه ها را حل نخواهد کرد و باید بخش قابل توجهی از درآمدهای دانشگاه از محل فروش تکنولوژی حاصل شود.

دکتر ستاری بیان کرد: کارخانه نوآوری گرگان باید به سرانجام برسد و اگر عرصه قدیمی وجود داشته باشد آماده هستیم برای بازسازی و  راه اندازی این کاخانه نوآوری اعتبار اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه دولتی و پژوهشگاه های دولتی باید از ظرفیت های بخش خصوصی بهره ببرند و این مهم منجر به افزایش درآمد آنها می شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: در سال ۹۸ از محل فروش محصولات ۵۴۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور، ۱۲۰  هزار میلیارد دلار درآمد ایجاد شد.

همچنین در این آیین استاندار گلستان با اشاره اهمیت جایگاه فناوری های نوین اظهار کرد: پارک های علم و فناوری فاصله کسب دانش و تولید محصول را که برای زندگی مردم مفید باشد را به حداقل می رسانند.

ایشان همچنین تصریح کرد: امروزه اکثر مسایل بیش از ماهیت سخت افزاری از ماهیت نرم افزاری برخوردارند.

وی افزود : دانشگاه های نسل سوم به دنبال کاهش فاصله علم و صنعت هستند و این مهم با راه اندازی مراکز نوآوری در دانشگاه های استان گلستان محقق می شود.

استاندار گلستان ادامه داد: امروز باید مسائل استان را با توجه به تلاش مسئولان زودتر و سریع تر حل کنیم.

دکتر حق شناس بیان کرد: برای اینکه اهداف یک سازمان و شرکت در مقیاس ملی و کشور سریعتر تحقق پیدا کند همکاری درون سازمانی نیاز است و این مهم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد توجه است.

وی گفت: امیدواریم رتبه پارک علم و فناوری استان گلستان با توجه به پروژه هایی که در دست اقدام داریم در کشور ارتقاء پیدا کند.

استاندار گلستان به انگیزه قوی دانشجویان و دانش آموزان گلستانی در کسب رتبه های برتر کنکور اشاره کرد و افزود: امروز دانشگاه های نسل سوم در تلاش هستند که فاصله علم تا محصول را به حداقل برسانند و راه آن شرکت های دانش بنیان است و لذا باید نسبت به راه اندازی مراکز نوآوری در دانشگاه اهتمام شود.

لازم به ذکر است در این جلسه دکتر غفاری رییس پارک علم و فناوری استان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته ارایه کرد و همچنین دکتر یغمایی رییس دانشگاه گلستان, دکتر فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی , دکتر روشنی رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور, دکتر آقایی مقدم رییس مرکز تحقیقا ذخایر آبزیان آب های داخلی به بیان گزارشات خود پرداختند.

گفتنی است در این جلسه چند شرکت دانش بنیان به بیان دغدغه های خود با دکتر ستاری و دکتر حق شناس پرداختند و همچنین با حضور دکتر ستاری و دکتر حق شناس دو تفاهم نامه همکاری فی ما بین پار علم و فناوری استان و میراث  فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و صندوق کارآفرینی امید به امضا رسید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.