برگزاری سخنرانی علمی « کاربرد علم ژنومیک در علوم دامی » در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته پژوهش سال ۱۳۹۹

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۳۹۹ سخنرانی علمی تحت عنوان: « کاربرد علم ژنومیک در علوم دامی »، در راستای نکوداشت هفته پژوهش در در واحد آموزشی شهید حاجی کریمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در راستای سلسله برنامه های بزرگداشت این مهم در مجموعه می باشد به روش وب کنفرانس و با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مرکز این برنامه انجام شد و دکتر ;کریم نوبری عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی این مرکز در گفتگویی دو سویه ضمن معرفی اطلاعات و نکات مهم این حوزه، با ارایه توضیحات کامل در این زمینه سخنرانی خود را تقدیم علاقمندان نمود.

در این روز دکتر نوبری در سخنانی گفت:  رشد روز افزون جمعیت کره خاکی مستلزم تولیدات کشاورزی بیشتر جهت رفع نیازهای تغذیه ای می باشد. یکی از موارد مهم نیازهای انسانی که با میزان تولید در حال فاصله گرفتن است، پروتئین حیوانی می باشد، در این میان علم ژنومیک می تواند برای بهبود تولیدات، بهداشت و تغذیه دام و طیور کمک نماید. پتانسیل ژنتیکی حیوانات در طی چند دهه اخیر با استفاده از علم ژنتیک کمی رشد چشمیگیری داشته است.

اکنون علم ژنومیک مسیری جدید برای کشودن جعبه سیاه ژنوم فراهم نموده است و پیشرفت های علمی و فنی اخیر در زمینه علم ژنومیک می تواند در جنبه های مختلف علوم دامی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از معروفترین کاربردهای کنونی انتخاب ژنومی گاوهای شیری می باشد که از سال ۲۰۰۹ به طور رسمی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث کاهش هزینه های اصلاح نژادی برای شرکت های اصلاح نژاد گاوهای شیری شده است و نقصان از دست رفتن تنوع ژنتیکی روش قدیمی را ندارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.