برگزاری سخنرانی علمی « نقشه برداری خاک با استفاده از روش های نوین» در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته پژوهش سال ۱۳۹۹

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۳۹۹ سخنرانی علمی تحت عنوان: « نقشه برداری خاک با استفاده از روش های نوین»، در راستای نکوداشت هفته پژوهش  در واحد آموزشی شهید حاجی کریمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در راستای سلسله برنامه های بزرگداشت این مهم در مجموعه می باشد به روش وب کنفرانس و با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مرکز این برنامه انجام شد و دکتر محمدرضا پهلوان راد رییس و عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب این مرکز در گفتگویی دو سویه ضمن معرفی اطلاعات و نکات مهم این حوزه، با ارایه توضیحات کامل در این زمینه سخنرانی خود را تقدیم علاقمندان نمود.

در این روز دکتر پهلوان راد در سخنانی گفت: در سال­های اخیر با توجه به پیشرفت­ های اتفاق افتاده در سیستم­ های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و سنجش از دور (RS)، روش نقشه ­برداری رقومی خاک به عنوان زیرمجموعه ­ای از روش­های پدومتری ارائه شده است که می ­تواند جایگزین روش­های سنتی و قدیمی نقشه­ برداری گردد. نقشه­ برداری رقومی خاک یک مدل مفهومی جهت استنتاج مکانی خاک است و در عمل از سه نوع داده محیطی (کمکی) شامل تصاویر سنجش از دور، مدل رقومی ارتفاع (مشتقات اولیه و ثانویه آن) و نقشه­ های زمین شناسی و ژئومورفولوژی و … استفاده می­ کند. پایه و اساس نقشه ­برداری رقومی خاک مبتنی بر معادله تشکیل خاک می­باشد. در نقشه­ برداری رقومی خاک از مدل های مختلف مانند رگرسیون درختی، شبکه عصبی مصنوعی، جنگل تصادفی و … جهت ایجاد ارتباط بین کلاس و ویژگی های خاک با متغیرهای کمکی محیطی استفاده می شود و نقشه های کلاس ها و ویژگی های خاک به صورت رستری همراه با مقادیر صحت نقشه ها ارائه می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.