استاندار گلستان در آیین معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان؛ توجه به بازرگانی و تجارت بخش کشاورزی را سودآور می کند

استاندار گلستان با اشاره به ظرفیت های منحصر به فرد کشاورزی در استان گلستان اظهار کرد: توسعه تجارت و بازرگانی بخش کشاورزی استان را سودآور می کند و گلستان می تواند با استفاده از ظرفیت های دریایی ,هوایی, ریلی و زمینی نقش قابل توجهی در صادرات کشور داشته باشد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر هادی حق شناس یکشنبه ۱۹ بهمن در سی و پنجمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی که به صورت وبینار با سراسر کشور و به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهور برگزار شد, تصریح کرد: دستاوردهای انقلاب از جمله بخش کشاورزی مهم و ارزشمند بوده و سطح اراضی جنگلی استان از ۳۰۸ در دهه ۱۳۶۰ به ۴۵۲ هزار هکتار در حال حاضر رسیده است.

وی افزود: زهکشی یکی از اقدامات ارزشمند است که در دولت تدبیر و امید به طور جدی اجرایی شده و  توانسته است بهره‌وری زمین را از ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار به ۲ تن در هکتار افزایش دهد و همچنین موجب ارتقای کیفیت خاک و بهره و افزایش بهره وری خاک شود.

استاندار گلستان گفت:اقداماتی که در بخش کشاورزی و روستایی انجام شده منجر به مهاجرت معکوس گردیده و خوشبختانه در حال حاضر ۱۰۰ در ۱۰۰ روستاهای استان از نعمت برق برخوردارند ,۹۷ درصد روستاهای گازرسانی شده‌اند و پوشش اینترنتی روستاهای استان به ۹۰ درصد رسیده و بیش از ۷۰ درصد روستاهای گلستان از نعمت آب شرب به سالم برخوردارند.

دکتر حق شناس یادآور شد: ۷۵ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شده که موجب افزایش ماندگاری مردم در روستاها می شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه شیلات یادآور شد: مزارع فاز ۴ هزار هکتاری پرورش میگو گمیشان در حال واگذاری به سرمایه گذاران است زیرساخت‌های فاز ۶ هزار هکتاری نیز در حال تکمیل است و در حال حاضر ۴ مزرعه یک و نیم هکتاری پرورش ماهیان خاویاری در حال فعالیت هستند که تلاش داریم سطح پرورش ماهیان خاویاری در استان را به ۵۰۰ هکتار برسانیم.

استاندار گلستان با اشاره به اقدامات ارزشمند مرکز تحقیقات کشاورزی یادآور شد: اقدامات علمی صورت گرفته در زمینه بذور اصلاح شده زمینه افزایش بهره وری در واحد سطح را فراهم می آورد و خوشبختانه تحول اساسی در بخش کشاورزی استان صورت گرفته است.

دکتر حق شناس وی با اشاره به مشکلات گوجه کاران و سیب زمینی کاران در سال گذشته به دلیل عدم وجود بازارهای لازم خاطرنشان کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی به بلوک اوراسیا پیوسته است و می تواند ۳۶۲ قلم کالا بدون تعرفه صادر کند که بخش عمده‌ای از آن در گلستان تولید می شود و بی تردید پس از رفع تحریم ها و کاهش شیوع کرونا توسعه بخش بازرگانی و تجاری می‌تواند رونق بخش کشاورزی را به همراه داشته باشد.

دکتر حق شناس تاکید کرد: از ۱۲ فروردین پرواز گرگان اکتایو برقرار خواهد شد که مهمترین مزیت آن توسعه بخش بازرگانی است که می‌تواند در کنار ایجاد بندر و منطقه آزاد اینچه برون در سودآوری بخش کشاورزی موثر واقع شود.

استاندار گلستان توجه به کشت گلخانه‌ای را موضوعی بسیار پر اهمیت قلمداد کرد و افزود: میزان بارندگی استان گلستان تقریباً دو برابر میانگین بارندگی کشور است است همچنین قدمت ۶۵ ساله دانشگاه علوم کشاورزی از جمله مسائلی است که نشان می دهد توجه به کشت گلخانه ای در گلستان می تواند موجب افزایش درآمد روستاییان ,بهره وری زمین , افزایش اشتغال و صرفه جویی در زمینه مصرف آب شود.

دکتر حق شناس از زحمات تمامی کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی که زمینه ارتقای ضریب امنیت غذایی در استان و کشور را فراهم می آورند تقدیر کرد و گفت امروز ضریب امنیت غذایی کشور به بالای ۸۰ درصد رسیده و این دستاورد در سایه زحمات و خدمات فعالان بخش کشاورزی است.

لازم به ذکر است در این آیین از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی تجلیل شد.

گفتنی است این جلسه به صورت وبینار به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهور ادامه یافت و پروژه های بخش کشاورزی در استان های مختلف مورد بهره برداری قرار گرفت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.