بازتاب مصاحبه دکتر فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در خبرگزاری ایرنا

مصاحبه دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا بازتاب مناسبی داشت.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، این رسانه گفتگویی را با دکتر فرجی رییس این مرکز در محل دفتر این خبرگزاری انجام داده که به شکل زیر بازتاب شده است:

باغ گیاه‌شناسی گلستان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

گرگان – ایرنا – رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: باغ گیاه‌شناسی این استان به مساحت پنج هکتار و برخورداری از زمینه پرورش و نگهداری ۴۶ گونه بومی همزمان با هفته منابع طبیعی ( ۱۵ تا ۲۲ اسفند امسال) در گرگان به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوالفضل فرجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: گلستان هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی در عرصه های مرتعی، جنگلی و بیابانی دارد که تلاش می کنیم در این باغ گیاه‌شناسی افزون بر صد گونه برخوردار از قابلیت تجاری‌سازی را پرورش دهیم.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار هکتار وسعت ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار مرتع دارد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان افزود: گونه های جمع آوری شده در این باغ گیاه‌شناسی پشتوانه ذخیره ژنتیکی برای ایجاد یا توسعه کشاورزی منطقه است.

اجرای سالانه ۲۵۰ طرح تحقیقاتی کشاورزی کاربردی در گلستان

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان به فعالیت های پژوهشی این مرکز اشاره کرد و گفت: سالانه ۲۵۰ طرح تحقیقاتی کشاورزی کاربردی در این مرکز تهیه شده و نتیجه آن ها در اختیار بهره برداران و دستگاه‌های مرتبط قرار می گیرد.

فرجی ادامه داد: طرح های کاربردی محققان این مرکز در حوزه های منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی ، تولید بذر ، نهال ، گیاه پزشکی و دامپروری است.

وی افزود: معرفی سه بذر گندم مقاوم به بیماری، افزایش ۶۰۰ کیلویی تولید در واحد سطح نسبت به ارقام فعلی، دستیابی به دانش فنی استفاده از آب های شور و نامتعارف در بخش کشاورزی و تولید محصول سالم باغی از جمله انار، توسعه فنی خشکه‌کاری برنج، تولید بذر کنجد مقاوم به ریزش و مبارزه با مگس مدیترانه ای در باغ ها از جمله طرح های برتر محققان مرکز تحقیقات گلستان در سال جاری است.

گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، اقتصادی متکی به کشاورزی دارد.

طبق گزارش اخیر سازمان جهادکشاورزی در گلستان سالانه پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن محصول کشاورزی تولید می شود و رتبه های اول تا پنجم کشور در تولید ۱۶ رقم به کشاورزان این استان اختصاص دارد.

فرجی از تحقیق برای توسعه کشت قارچ ترافل خبر داد و گفت: یکی از واحدهای فناور مرکز رشد کشاورزی استان موفق به تولید نهال گونه بارور شده فندق و بلوط برای تولید این قارچ شدند که کاشت تجاری آن تا پایان امسال آغاز می شود.

وی ادامه داد: با نهال های جدید امکان تولید قارچ ترافل در اراضی شیب دار و باغی گلستان فراهم خواهد شد.

قارچ ترافل که در زبان محلی به دُنبَلان مشهور است، نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است که به طور معمول در پایه درختان بلوط و فندق رشد می کند.

ترافل انواع مختلفی دارد و در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود که در دشت‌های مراوه‌تپه و گلیداغ گلستان اغلب قارچ ترافل قهوه‌ای در مقطع کوتاهی از فصل بهار جمع‌آوری می‌شود.

علاوه بر آن، قارچ ترافل سیاه در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند که جنگل‌های شمال از گیلان تا گلستان رویشگاه آن است که برداشت آن از اسفندماه آغاز شده و تا شهریور ادامه می یابد.

محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان به ویژه گالیکش است هر چند در مناطقی از مینودشت ، علی آباد کتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش شده است.

برداشت بی رویه و غیر اصولی قارچ ترافل به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است.

از این قارچ در صنایع داروسازی، تولید روغن های معطر، صنایع غذایی و رستوران ها استفاده می شود و به سبب کمیاب بودن، متقاضیان برای خرید آن بهای گزافی پرداخت می کنند که قیمت بالای ترافل جوامع پیرامون این زیستگاه ها را وادار به هجمه و دست اندازی به این ثروت الهی کرده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.