ایجاد آلودگی و مایه زنی آزمایشات بیماری زنگ گندم  در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان

ایجاد آلودگی و مایه زنی آزمایشات بیماری زنگ گندم در ایستگاه تحقیقات عراقی محله گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در سال ۱۴۰۰ انجام شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، زنگ های غلات از جمله مهمترین بیماری غلات و بخصوص گندم محسوب می شود که هم از نظر خسارتزائی و هم از نظر نحوه انتشار و همه گیری و هم مشکلات مبارزه با آن از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است.

خسارت این بیماری ها گاهی موجب کاهش ۷۰ درصدی محصول می گردد. بروز زود هنگام و انتشار بسیار سریع آن و خسارتزائی آن ، این بیماری را در صدر بیماریهای مهم غلات قرار داده است.

در تمام دنیا استفاده از ارقام مقاوم و یا نیمه مقاوم را یکی از بهترین، باصرفه ترین و کم هزینه ترین و در عین حال پایدارترین روش مبارزه با این بیماری برشمردند.

در همین راستا در سراسر کشور و از جمله در استان گلستان طرح ها و پروژه های مختلفی جهت تولید و دستیابی به ارقام مقاوم به این بیماری در دست انجام است که به موفقیت های چشمگیری دست یافتند که معرفی چندین رقم با مقاومت بالا و مطلوب به زنگ ها و کاهش خسارات بیماری و کاهش هزینه ها برای زارع و از همه مهمتر کاهش مصرف سموم و حفظ محیط زیست و سلامت انسان و جامعه از دستاوردهای این پروژه ها بود.

در این مرکز، در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بیش از ۳۵۰۰ ژنوتیپ جهت تولید ارقام مقاوم و یا دستیابی به والدین مقاوم به بیماری ها با مجری گری دکترمحمدعلی دهقان عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی در حال انجام است که نتایج آن در سطح ملی و منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.