با حضور دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان کارگاه آموزشی توجیهی مجریان طرح های کلان برگزار شد‎

کارگاه آموزشی توجیهی مجریان طرح های کلان با حضور دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر زند مشاور وزیر، دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری، دکتر محمودی معاون توسعه منابع و مدیریت، دکتر ولدان معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، دکتر مویدی معاون ترویج و آموزش، مدیران کل دفاتر ستادی، مدیران برنامه ها و مجریان طرح‌های کلان، دکتر ابوالفضل فرجی مجری طرح کلان دانه های روغنی و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و جمعی از روسای موسسه ها و مراکز تحقیقاتی در سالن فجر برگزار شد.

حجت الاسلام سعیدیان نماینده ولی فقیه در سازمان ضرورت شکرگزاری و شناخت نعمتهای خداوند را در بهره‌برداری صحیح از آن مهم دانست.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم حوزه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی را در بهره‌مندی صحیح از منابع یادآور شد و نقش پژوهش و تحقیقات را به عنوان مولفه ای که بسترساز این مورد است خاطرنشان ساخت و از رویکرد جدید سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در هدفمندسازی تحقیقات در جهت توسعه قدردانی کرد.

دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان از رویکرد جدید این سازمان به عنوان تحقیق برای توسعه خبر داد و این رویکرد را در اجرای تحقیقات منسجم و اثربخش مهم دانست.

وی با بیان این مطلب که سازمان در ۸ حوزه ماموریت های متنوعی بر عهده دارد امر پژوهش را شاکله اصلی سایر حوزه های فعالیت سازمان نام برد و رسالت آن را در پاسخگویی به چالش های بخش کشاورزی مهم دانست.

دکتر بازرگان با مروری بر مسائل مهم روز بخش کشاورزی از جمله ضرورت کاهش وابستگی به واردات نهاده های دامی و علوفه این موضوعات را از جمله موضوعاتی برشمرد که تحقیقات منسجم لازم است برای آن راهکار عملیاتی ارائه کند.

دکتر بازرگان احصای چالش های کلان بخش کشاورزی را از جمله اهتمام ویژه معاونت فناوری و پژوهش سازمان طی یکسال گذشته نام برد و نقش مجریان طرح‌های کلان را در هماهنگی و اجرای صحیح این رویکرد مهم دانست و مطالبی در خصوص وظایف و ماموریت های آن ها بیان داشت‌.

رئیس سازمان بر ضرورت نفوذ یافته های تحقیقات در مزرعه تاکید نمود و ابراز امیدواری کرد با استقرار رویکرد جدید پژوهش در سازمان بتوان با هماهنگ کردن کلیه پروژه های تحقیقاتی که در سراسر موسسه ها و مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود گام مهمی در ارائه یک پاسخ واحد در رفع یک چالش مهم بخش کشاورزی برداشت.

دکتر زند مشاور وزیر سخنران دیگر این کارگاه آموزشی با ارائه موضوعی تحت عنوان تبیین چارچوب سند جامع امنیت غذایی تعریفی از امنیت غذایی در ارتباط با حاکمیت غذایی مطرح کرد و چالش های کلان در امنیت غذایی کشور را برشمرد و ابراز امیدواری کرد با توجه ویژه به جایگاه امنیت غذایی در ارتباط با امنیت ملی و مسائل این بخش مرتفع شود.

دکتر زند با اشاره به انجام یک پروژه مهم و معتبر علمی در رابطه با امنیت غذایی در بعد ملی، ضرورت تزریق سرمایه و تکنولوژی در این این بخش را یادآور شد و پیرامون آینده نگری امنیت غذایی در کشور هشدار داد.

وی با اشاره به شکل‌گیری کمیسیون تدوین  سند امنیت غذایی در همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی از آماده شدن تدوین پیش نویس سند ملی امنیت غذایی خبر داد.

مشاور وزیر این سند را به لحاظ فنی و محتوایی و حجم کار تخصصی انجام شده بسیار ارزشمند توصیف کرد و پیشنهاد داد این سند مبنایی برای برنامه‌های آینده تحقیقات  کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان هدف از رویکرد طرح های کلان را پیامد محور نمودن کار و هدایت کردن پژوهش های جاری سازمان به صورت هدفمند زیر چتری واحد برشمرد و اظهار داشت با این رویکرد فعالیت ها هدفمندتر و ملموس تر شده و ارتباط معناداری در بین تحقیقات و عرضه آن در بخش اجرا ایجاد می گردد.

وی با بیان اینکه یافته‌های تحقیقاتی پیش از این به تفکیک هر برنامه در معاونت پژوهشی انجام شده است بر احصاء و انتشار یافته ها بر اساس طرح کلان و مسائل مهم کشاورزی کشور تاکید نمود. و اظهار داشت: اولویت ما در تنظیم برنامه های طرح های کلان امنیت غذایی کشور است.

دکتر جوادی با اشاره به اینکه در طرح های کلان در آغاز یک مسیر جدید در بخش کشاورزی کشور هستیم و بیان اینکه اولویت های طرح های کلان تعیین و مجریان آن مشخص و معرفی گردید ابراز امیدواری نمود که بتوان در سال “تولید، پشتیبانی ها، و مانع زدایی ها” فعالیت های تحقیقاتی لازم در طرح های کلان کشوری صورت بپذیرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان با اشاره به شاخص های مجریان طرح های کلان و بیان اینکه در طرح های کلان کشوری موسسات نقش به سزایی خواهند داشت خواستار ارتباط افقی و هماهنگ بین مجریان طرح های کلان و موسسات تحقیقاتی شد و از تهیه و تنظیم ساختار تشکیلاتی ویژه برای طرح های کلان کشوری در جهت توانمندی بیشتر مجریان طرح های کلان و تسهیل و بهبود مسیر اجرایی آن خبر داد.

دکتر ارژنگ جوادی در این نشست به بیان رویکرد سازمان در نحوه اجرا و تامین اعتبارات طرح های کلان پرداخت و با تاکید بر این مطلب که طرح های کلان اعتبار مجزایی ندارد و در حقیقت بازچیدمانی از پروژه های جاری است، یادآور شد سازمان در نظر دارد با اجرای طرح های کلان مسیر انتقال یافته های تحقیقاتی به عرصه را تسریع کند. و ابراز امیدواری کرد طرح‌های کلان بتواند در تحقق تحقیق برای توسعه موثر واقع شود.

دکتر علیپور مدیرکل دفتر پژوهش سازمان با ارائه گزارشی از اقدام های انجام شده از احیای کمیسیون هماهنگی تحقیقات و برگزاری ۱۸ جلسه تخصصی در این کمیسیون خبر داد.

دکتر علیپور با ارائه تعریف روشنی از عنوان “طرح‌های کلان” مطالبی در خصوص وظایف کمیسیون هماهنگی تحقیقات و ماموریت‌های آن بیان داشت.

دکتر علیپور از مشخص شدن عناوین طرح های کلان و ابلاغ مجریان آنها خبرداد و وظایف مجریان طرح‌های کلان را برشمرد.

در این کارگاه دو روزه با برگزاری پنل های تخصصی، مشارکت و تبادل نظر بین مجریان طرح های کلان با مدیران برنامه های امنیت غذایی، برنامه منابع ژنتیکی، برنامه اقتصادی اجتماعی و ترویجی‌، برنامه آب خاک و منابع طبیعی ،برنامه تغییر اقلیم میان مجریان طرح های کلان مرتبط و جمعی از  مدیران موسسات تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی انجام شد‌.

در بخش دیگری از برنامه این کارگاه آموزشی، دکتر کیانی راد نماینده معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با ارائه سخنرانی پیرامون اولویت ها و موضوعات کلان در وزارت جهاد کشاورزی، دکتر بلالی مشاور سازمان با ارائه سخنرانی پیرامون تدوین برنامه و کارنامه سازمان، دکتر سپهر قاضی نوری استاد دانشگاه تربیت مدرس با ارائه سخنرانی با عنوان رویکردها در وزارت عتف در خصوص مأموریت گرا کردن دانشگاه‌ها با تاکید بر برونداد محوری، دکتر جلال کمالی با ارائه سخنرانی پیرامون پروژه کلان افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظامهای زراعی گندم بنیان در ایران مشترک با سیمیت ،دکتر آقاشاهی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی با ارائه سخنرانی با عنوان طرح کلان ارتقای خود اتکایی در تولید علوفه و خوراک دام و طیور به سخنرانی پرداختند.

هم چنین در این مراسم با حضور دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان و معاونان وی احکام انتصاب تعدادی از مجریان طرح های کلان به ایشان ابلاغ شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.