برگزاری دوره آموزشی وبیناری کشت و پرورش گل محمدی در اراضی دیم و شیب دار در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دوره آموزشی غیرحضوری و وبیناری کشت و پرورش گل محمدی در اراضی دیم و شیب دار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در مهر ماه ۱۴۰۰ در ساختمان شهید حاجی کریمی معاونت آموزش برگزار شد و همکاران استانی و کشوری به صورت آنلاین از دوره بهره مند شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه دکتر حسین رضوانی عضو هیات علمی این مرکز با توجه به ضرورت آخرین  اطلاعات و آموزش های این حوزه و کسب مهارت در راستای بهره گیری شایسته از منابع، نکات مهمی را بیان کرد.

دکتر رضوانی در این خصوص گفت: اراضی کشاورزی استان گلستان حدود ۶۵۰ هزار هکتار است که از کل اراضی کشاورزی استان حدود ۳۳ درصد، به­صورت اراضی آبی و ۶۷ درصد اراضی دیم است که در صورت تغییر الگوی کشت قابلیت تبدیل اراضی دیم به باغات گل محمدی و جایگزینی کشت رایج را دارد. با تغییر الگوی کشت در استان از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند به­سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم آبی و محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه­ای استان دارند، می­ توان گامی در جهت مدیریت صحیح آب و افزایش  بهره­وری آن در استان برداشت. یکی از محصولات مهم در این زمینه گل محمدی است که با کشت و کار آن در مناطقی که با محدودیت آب مواجه­اند، می­توان در راستای افزایش بهره­وری آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی حرکت کرد. در واقع توقع اندک گل محمدی و سازگاری و پایداری آن در برابر شرایط نامساعد محیطی و همچنین توجیه اقتصادی بالای آن باعث شده است این گیاه در بسیاری از عرصه­های کشور به خصوص زمین­های کوهپایه­ای که در آن­ها امکان کشت بسیاری از گیاهان زراعی محدود است. به­ عنوان یک گیاه راهبردی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. همچنین این استان بالغ بر ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی با شیب بیشتر از ۱۲ درصد دارد که از لحاظ کارشناسی و فنی باید به اراضی دارای پوشش‏های گیاهی دائمی و باغی تبدیل شود. این ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد و حفظ خاک خواهد بود. سطح کشت گل محمدی در استان گلستان قابل توجه نبوده اما از سال ۱۳۹۶ مورد استقبال بهره‌برداران قرار گرفته است. اکثر اراضی دیم، کوهستانی و شیب­دار استان گلستان نیز شرایط و آمادگی لازم را برای کاشت و توسعه این گیاه دارند. بنابر این با توجه به مصارف گوناگونی که گل محمدی در صنایع مختلف  دارد، سبب شده است در سال­های اخیر توجه زیادی به این گیاه مبذول گردد و این در حالی است که اطلاعات جامعی در مورد کاشت این گیاه در اراضی دیم و شیب دار استان موجود نیست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.