نمونه برداری طرح ملی پایش جاده های جنگلی به همت پژوهشگران بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

نمونه برداری طرح ملی پایش جاده های جنگلی که پس از اجرای طرح تنفس می باشد به همت اعضای هیات علمی بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در تیپ درختی پهن برگ آمیخته سری ۱ لوه و جامعه راش خالص و راش آمیخته سری ۸ زیارت در شهریور و مهرماه سال ۱۴۰۰ انجام شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر سعید شعبانی محقق بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این مرکز، ضمن تشریح و روند اجرای طرح تنفس، گفت: در سال ۱۳۸۰ طرح صیانت از جنگل با هدف کوتاه کردن دخالت های انسانی در عرصه های قابل بهره برداری جنگل های شمال کشور به تصویب رسید، در خلال این ۱۵ سال و تا سال ۱۳۹۵، تلاش های بسیاری جهت تصویب قانونی که مستقیما بهره برداری جنگل را منع نماید انجام شد و در همین راستا طرح تنفس در ۵ سال اخیر در جنگل های شمال کشور به اجرا درآمد.
ایشان همچنین گفت: اگر چه نیات بانیان طرح جهت حفاظت جنگل ها بوده ولی اجرای طرح تنفس بدون اجرای طرح جایگزین، تبعات فراوانی به دنبال داشته که علیرغم هشدار برخی کارشناسان سازمان‌ جنگل ها و مراتع، بخش تحقیقات و دانشگاه، این هشدار ها نادیده گرفته شد. متاسفانه با اجرای طرح علاوه بر تبعات اجتماعی و اقتصادی کارخانه ها و کارگاه های کوچک و بزرگ، قاچاق هفت برابری چوب، تعدد آتش سوزی، زیر ساخت های اساسی جنگل که مهمترین آن جاده های جنگلی می باشند تحت تاثیر قرار گرفته است.
شایان ذکر است: مجری این طرح در منطقه لوه دکتر سعید شعبانی و مجری در منطقه زیارت دکتر اکرم احمدی می باشند و در طرح زیادت دکتر سعید شعبانی همکار نخست طرح هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.