بازدید محقق گیاهان دارویی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از کارگاه بوجاری و فراوری گیاهان دارویی

دکتر حسین رضوانی محقق گیاهان دارویی به همراه مهندس تازیکه مسئول کارآفرینی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از کارگاه بوجاری لیزری گیاهان دارویی در شهرستان گرگان بازدید نمودند.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر رضوانی عضو هیات علمی این مرکز،گیاهان دارویی را یکی از مواهب الهی دانسته که چنانچه برنامه ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد، علاوه بر درمان بیماری ها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع و حفظ محیط زیست می‌گردد. وی عمده ترین مشکلات موجود بر سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی را آشنا نبودن کشاورزان با این گیاهان، فقدان آموزش صحیح در زمینه کشت محصولات مطابق با استانداردهای جهانی، عدم دسترسی کشاورزان به بذر و نشای مناسب، مکانیزه نبودن مراحل کاشت، داشت و برداشت و بازاریابی محصولات ذکر نمود.
وی سطح زیر کشت سیاه دانه استان در سال زراعی گذشته را بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار عنوان که با توجه به قیمت مناسب و ارزش افزوده بالا و تمایل کشاورزان به این محصول، انتظار می‌رود این سطح زیر کشت در سال زراعی جدید بیشتر گردد. رضوانی ارقام سیاه دانه موجود در کشور را رقم هندی، سوری و رقم داخلی ذکر کرد که در استان کشت می شوند.
در این بازدید آقای نظری مدیر کارگاه و فعال در زمینه خرید و فروش گیاهان دارویی ضمن خیر مقدم گویی مقوله بازاریابابی و فروش گیاهان دارویی را مساله بسیار مهم در ارزش اقتصادی این محصولات عنوان کرد. وی افزود اکثر محصولات گیاهی در فصل خاصی از سال به بازار عرضه می‌شود ولی تقاضا و مشتری برای آنها دائمی است. پس زمان های مناسب عرضه آنها را باید بدانید و در زمان های مناسب تهیه کرده و به دست مشتریان در طول سال برسانید.
آقای نظری هدف از راه اندازی این کارگاه را ارتقاء وضعیت کمی و کیفی گیاهان دارویی از جمله سیاه دانه عنوان کرد. وی افزود متاسفانه علارقم پتانسیل بالای ایران در تولید گیاهان دارویی بالغ بر ۱۰۰ تن در روز سیاه دانه وارد کشور می شود. نظری میزان تولید سیاه دانه استان گلستان را حدود ۴-۳ درصد مصرف کشور اعلام نمود. وی کشورهای صادرکننده سیاه دانه به ایران را هندوستان، پاکستان وسوریه ذکر کرد. وی همچنین میزان روغن سیاه دانه ارقام ایرانی را بین ۳۸-۲۰ درصد عنوان نمود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.