طرح کلان مقاوم سازی ارقام گندم و جو نسبت به امراض مهم منطقه، افزایش تولید وکاهش هزینه ها

 طرح کلان مقاوم سازی ارقام گندم و جو نسبت به امراض مهم منطقه، سبب افزایش تولید و کاهش هزینه ها خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمدعلی دهقان عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی در این خصوص گفت: با روند کنونی افزایش جمعیت در ایران و جهان، حرکت در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی امری است اجتناب ناپذیر.

رسیدن به این هدف دو راه بیشتر وجود ندارد افزایش سطح زیر کشت محصولات و یا افزایش تولید در واحد سطح. افزایش و حجیم شدن شدن شهرها و عوامل بازدارندگی طبیعی و قانونی و بسیاری از مسائل مختلف، امکان افزایش بیش از این سطح زیر کشت مقدور نمی باشد و لذا یک راه بیشتر نمانده و آن ارتقای عملکرد تولید در واحد سطح یا افزایش میانگین عملکرد محصول در هر هکتار است.

افزایش عملکرد و ارتقای پتانسیل عملکرد محصول، بخشی به بهبود و ارتقای کیفیت عملیات زراعی و بخشی دیگر ژنتیکی است. در بسیار مواقع هر چقدر عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم به همان نسبت عوامل مختلف بیماریزا نیز بیشتر و خسارتزاتر خواهند شد.

حال همزمان با افزایش عملکرد در واحد سطح، تمهیداتی نیز در رابطه با پیشگیری، کنترل و مبارزه با این عوامل باید اندیشیده شود که به آن مدیریت کنترل امراض نامیده می شود. در این میان چندین راهکار مطرح است از جمله آن مسائل قبل از کشت، مسائل زراعی و تغذیه ای، آبیاری یا مسائل زراعی و بعد از آن مبارزه با این عوامل است.

افزایش پتانسیل ژنتیکی با اصلاح ارقام موجود، انتقال ژن های مقاومت به ارقام حساس و پر پتانسیل و نهایتا مبارزه شیمیائی با این عوامل از جمله روش هائی هستند که در طرح کلان تولید ارقام مقاوم محصولات مختلف مطرح است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.