ارایه دکتر کیانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در در جلسه حفاظت منابع آب در استانداری

گزارش تبیین و تحلیل خشکه کاری برنج از منظر مصرف آب در جلسه حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی در استانداری گلستان توسط دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش و پژوهشگر با سابقه بخش تحقیقات فنی و مهندسی این مرکز ارایه شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، کارگروه سازگاری با کم آبی استان جلسه ای در استانداری برای ارایه برنامه ها و عملکردهای دستگاه های اجرایی با حضور معاون استاندار آقای سید النگی و دبیری مهندس حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای و دکتر برزعلی ریاست سازمان جهاد کشاورزی گلستان و معاون و مدیران کل دستگاههای اجرایی تشکیل شد.
در این جلسه دکتر برزعلی عملکردهای واحدهای مختلف سازمان جهاد کشاورزی در زمینه مقدار کاهش مصرف آب بصورت کمّی را برای حاضرین گزارش نمودند.
سپس دکتر کیانی به نمایندگی از سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش، به تبیین و تحلیل کشت مستقیم برنج و امکان سنجی کاهش مصرف آب در راستای اهداف کارگروه سازگاری به کم آبی پرداختند.
در این گزارش ابتدا موضوع اهمیت کشت مستقیم برنج به جای کشت نشایی از منظر کاهش مصرف آب به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای تعدیل شرایط کم آبی استان را تشریح نمودند و اضافه کردند که صرفا با نگاه کارشناسی و بدون در نظر گرفتن خواسته های کشاورزان این امر محقق نخواهد شد.
در قسمت بعدی دکتر کیانی و به استناد پژوهش های کاربردی در سال های اخیر در استان، به سه سوال اساسی شامل:
۱- کشاورزان شالیکار چقدر آب مصرف میکنند؟
۲- شالی در استان گلستان چقدر آب نیاز دارد؟
۳- چه مقدار آب در اثر تغییر شیوه کشت نشایی به کشت مستقیم امکان صرفه جویی را دارد؟
ایشان پس از بررسی امکان سنجی کشت برنج و جایگزینی آن با کشت نشایی، به برخی از مسایل و مشکلات توسعه این شیوه در استان پرداختند. این عضو هیات بخش تحقیقات فنی و مهندسی در بخش دیگری از سخنرانی خود اعلام کردند، ازآنجا که هدف نهایی تغییر شیوه کشت برنج همراه با اصلاح روش آبیاری، کاهش مصرف آب در اراضی شالیکاری است، باتوجه به کاهش عملکرد در اثر این تغییرات، دولت بسته های تشویقی برای جبران کاهش عملکرد برای کشاورزان در نظر بگیرد که هم کشاورز متقاعد شود و هم آب صرفه جویی شود.
در نهایت دکتر کیانی متخصص حوزه آب اظهار داشتند که درهرحال این شیوه کشت راه حل کوتاه مدت و باهدف کاهش سریع مصرف آب پیشنهاد می شود، راه حل دراز مدت و نهایی نیست. درشرایطی که برخی گزارش ها برداشت حدود ۱۳۰ درصد ازمنابع زیرزمینی استان حکایت دارد دیگر باید بشدت دنبال کاهش سطح زیر کشت گیاهان تابستانه در استان بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.