برگزاری کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی در مناطق کوهستانی شهرستان مینودشت به همت پژوهشگر پیشکسوت مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

کارگاه آموزشی تحت عنوان کشاورزی حفاظتی برای کشاورزان مناطق کوهستانی شهرستان مینودشت به همت دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر پیشکسوت برجسته و بین المللی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در تاریخ سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در محل مسجد روستای چمانه بالا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر اسدی پژوهشگر عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به این رسالت مهم که: « برای حفظ خاک سامانه های کشاورزی حفاظتی به کمک کشاورزان روستاییان مناطق کوهستانی مینودشت می آید » ، در تشریح اجرای این رویداد گفت: در این کارگاه آموزشی بیش از پنجاه نفر از کشاورزان و‌روستاییان روستاهای دوجوز ، زمین شاهی، قلعه قافه بالا، قلعه قافه پایین ، ده چناشک ، چمانی بالا پایین و وسط شرکت داشتند و محل کارگاه مسجد روستای چمانی بالا حضور فعال داشتند.
در این برنامه که با برنامه ریزی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت برگزارشد ابتدا خانم مهندس برزنونی رییس اداره امور فنآوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان‌گلستان پیرامون اهمیت سامانه های کشاورزی حفاظتی در راستای تولید پایدار و ارایه تسهیلات ویژه از سوی این سازمان به کشاورزان علاقمند به استفاده از ادوات و‌کارنده های کشت مستقیم‌ صحبت نمود .
سپس دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بین المللی آب و خاک و‌کشاورزی حفاظتی در اهمیت خاک خطاب به کشاورزان‌گفت: همه ما و شما به منبع غذایی که روزانه می خوریم باید توجه داشته باشیم‌که ۹۵ درصد آن در خاک‌می روید و‌در قرآن کریم بر حفظ و‌حراست از ابن خاک تاکید زیادی گردیده است . اما خاکی میتواند منشا تولید غذا و‌مولد باشد که سالم باشد و زیاد دستکاری و زیر و رو‌نگردد‌و سر شار از موجودات زنده باشد. آقای دکتر اسدی در ادامه افزود یکی از راههای حفظ خاک از فرسایش مخصوصا در اراضی شیبدار کوهستانی استفاده از عملیات بی خاک ورزی و عدم دستکاری خاک است با این عمل هم تولید پایدار خواهیم داشت هم خاک را که سرعت تخریب آن بیش از سرعت تشکیل آن است حفظ می کنیم در حقیقت خاک سرمایه ای تجدیدناپذیر است که امانت آیندگان نزد ماست.
در پایان این کارگاه آموزشی، بحث و تبادل نظر بین کشاورزان و کارشناسان و ‌پژوهشکران به عمل آمد و نهایتا قرار شد در مزرعه چند تن از کشاورزان این مناطق سایت الگویی کشاورزی حفاظتی در سال زراعی جدید که چند روز دیگر آغاز میشود به صورت پایلوت اجراشود تا کشاورزان به صورت میدانی مزایای کشاورزی حفاظتی را مشاهده کنند.
از برخی مزایای کشاورزی حفاظتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
حفظ خاک از فرسایش
کاهش هزینه های تولید
مدیریت استفاده از زمان محدود کشت
کاهش گازهای گلخانه ای
کاهش مصرف آب، کاهش تراکم خاک
کاهش آلودگی محیط زیست
و افزایش بهره وری کشاورزی.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.