درباره ما

نخستین واحد و هسته تحقیقاتی کشاورزی در استان گلستان، در سال ۱۳۳۶ تحت عنوان” اداره اصلاح و تهیه نهال و بذر گرگان و گنبد” در محل باغ کشاورزی گرگان شکل گرفت. در سال ۱۳۶۶ مرکز تحقیقات کشاورزی گرگان و گنبد با ادغام ادارات اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک‎شناسی و آزمایشگاه آفات و بیماری های گیاهی تشکیل و در ادامه، دو بخش تحقیقاتی دامپروری و جنگل و مرتع راه اندازی گردید. نخستین رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی، آقای مهندس عبدالرحمن چراغعلی بود که با حکم معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی به این سمت منصوب گردید.

عنوان مرکز در ابتدای تشکیل به نام “مرکز تحقیقات کشاورزی گرگان و گنبد” بوده و پس از تشکیل استان گلستان به نام “مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان” تغییر یافت. در ادامه با توجه به ادغام وزارتین جهاد و کشاورزی، مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و امور دام نیز با یکدیگر ادغام شده و به نام “مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان” تغییر نام داد.

این مرکز با توجه به ادغام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با مرکز آموزش کشاورزی، هم اکنون تحت عنوان “مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان” با ۶  بخش تحقیقاتی، ۱ واحد نظارتی، ۲ واحد آموزشی و ۹ ایستگاه تحقیقاتی مشغول به فعالیت می باشد.

طی دوره ۶۵ ساله فعالیت مرکز، سالانه حدود ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی کاربردی برای دستیابی به دانش فنی و حل مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی اجرا شده است. معرفی سالانه حدود ۱۵ رقم زراعی و باغی برای کشت در استان گلستان، تولید حدود ۲۰۰ تن هسته های اولیه بذری و نظارت بر تولید بالغ بر ۵۰ هزار تن بذر گواهی شده و ۵۰۰ هزار اصله نهال استان، از فعالیت های شاخص این مرکز می باشد.

استان گلستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص، دارای شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی متنوعی می­ باشد. کشاورزی یکی از مهم­ترین بخش ­های اقتصادی استان بوده که به علت وجود مناطق مستعد به عنوان یکی از قطب ‎های مهم کشاورزی کشور محسوب می‎ گردد، به طوری که در تولید بسیاری از محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، سویا، کلزا، پنبه، زیتون، برنج، ذرت و … و فرآورده­ های دامی رتبه­ های برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

یکی از مهم‎ترین ظرفیت­ های استان در بخش کشاورزی، وجود مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان می‌باشد، که با بیش از ۶۴ سال قدمت، یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی آموزشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است. این مرکز دارای ۶ بخش تحقیقاتی، ۱ واحد نظارتی، ۹ ایستگاه تحقیقاتی و ۲ واحد آموزشی است و با بهره مندی از پتانسیل ۶۰ نفر محقق، سالانه حدود ۲۵۰ طرح تحقیقاتی کاربردی را اجرا می ‎کند. بدین منظور علاوه بر استفاده از امکانات موسسات ملی، از پتانسیل­ مراکز تحقیقاتی بین ­المللی نیز بهره می­ برد. آینده ­پژوهی، حل مشکلات تخصصی فنی و همراهی مستمر با بخش کشاورزی استان از وظایف عمده این مرکز می ­باشد. حفظ و احیاء ذخایر ژنتیکی از مهمترین امور مراکز تحقیقاتی دنیا به حساب می ­آید، که باعث اقتدار، پایداری تولید و ارتقای امنیت غذایی کشورها در مقابله با تهدیدات زیستی و غیرزیستی می شود. خوشبختانه این مرکز تحقیقاتی دارای پتانسیل خوبی از ژرم­پلاسم گندم، جو، باقلا، ذرت، گیاهان علوفه ای، حبوبات، کلزا، سویا، گیاهان مرتعی و دارویی، زیتون، پکان، انار، کنجد و … است.

از دستاوردهای شاخص این مرکز معرفی ده­ ها رقم زراعی و باغی و ارائه توصیه­ های فنی و دستورالعمل­ های کاربردی کاشت، داشت و برداشت این محصولات می­ باشد. به عنوان مثال، تعداد ارقام گندم معرفی شده برای کشت در استان طی دوره ۶۴ ساله فعالیت بالغ بر ۴۰ رقم و میانگین افزایش عملکرد گندم استان طی این دوره حدود ۵۲ کیلوگرم در هکتار در سال بوده است. از طرفی کیفیت ارقام گندم تولیدی استان از نظر درصد پروتئین و ترکیب اجزای آن بسیار خوب می ­باشد. به عنوان مثال رقم جدید گندم کلاته که در حال حاضر در سطح ۶۰ هزار هکتار در استان کشت می­ شود دارای قابلیت جذب بهتر آهن و روی از خاک می­ باشد. وجود مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی با ۱۶ واحد فناور مستقر در آن از ظرفیت های مهم مرکز تحقیقات در راستای حمایت از بخش خصوصی جهت توسعه کشاورزی دانش بنیان است. نتایج حاصل از فعالیت‌های مرکز در قالب معرفی ارقام زراعی و باغی، کتب، دستورالعمل­ های کاربردی، فعالیت‌های ترویجی، گزارشات فنی، مقالات علمی پژوهشی و ترویجی، کارگاه های آموزشی، همکاری با دستگاه های مختلف اجرایی و آموزشی استانی و ملی نظیر سازمان جهاد کشاورزی و واحدهای تابعه مورد استفاده بهره ‎برداران قرار می­ گیرد.

 chart