آبگیری آب بندان شهید روحانی فرد کردکوی پس از ۳۵ سال

آب بندان واحد آموزشی شهید روحانی فرد کردکوی وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان پس از یک دوره ۳۵ ساله آبگیری شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس سید همایون رضی مدیر واحد آموزشی در این خصوص گفت: واحد آموزش شهید روحانی فرد کردکوی دارای ۴ دهنه آببندان به مساحت ۴۰ هکتار می باشد. این آببندان در دهه ۶۰ جهت ذخیره سازی آبهای فصل زمستان و به منظور تغذیه سفره های زیر زمینی، پرورش ماهی و تولید غذای سالم، کشت گیاهان زراعی تابستانه از جمله شالی احداث گردید.
در طی سال های اخیر بدلیل عدم بارندگی و بروز پدیده خشکسالی امکان آبگیری و بهره برداری از این آببندان ها میسر نبوده است و در بعضی از سالها تنها بخشی از ظرفیت آن مورد استفاده قرار میگرفته است. بدلیل عدم بهره برداری از این آببندانها مسیر انتقال آب از رودخانه با تجمع رسوبات و از بین رفتن کانال انتقال آب همراه بوده است.
لذا با توصیه و راهنمایی ریاست مرکز، لایروبی مسیر انتقال آب بندان از مهمترین برنامه های کاری این واحد اعلام وتمامی تلاش ها در جهت برطرف نمودن این مشکل آغاز گردید.
در همین راستا اینجانب مشکل فوق را با مسئولان شهرستان کردکوی در میان گذاشته و خواستار حمایت و همکاری مقامات از این مساله گردیدم. در نتیجه با هماهنگی و همکاری بخشدار شهرستان، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و دهیاری روستای النگ مقرر گردید یک دستگاه بیل مکانیکی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کردکوی در اختیار این واحد آموزش قرار گرفت.
پس از انتقال امکانات فوق به این واحد و با تلاش و زحمات شبانه روزی همکاران در مدت یک ماه حضور دستگاه لایروبی، کانال اطراف آببندان به طول ۳ کیلو متر، لایروبی کانال مسیر بالا دست آببندان، لایروبی کانال زهکشی پایین دست آببندان به طول ۵ کیلومتر انجام شد بعد از پایان لایروبی نسبت به ترمیم وتعویض پل های مسیر انتقال آب اقدام گردید.
به حول قوه الهی در اولین روز اسفند ماه از سمت رودخانه نظر آباد آب وارد آببندان گردیده و آرزوی چندین ساله این واحد تحقق پیدا نموده است.
مهندس رضی در انتها گفت: این اتفاق در سال همدلی و همزبانی با حمایت و مساعدت مدیران مرکز میسر گشته است. انشاالله در ادامه شاهد بهره برداری چند منظوره از این پروژه (آموزشی، پرورش ماهی وکشت محصولات زراعی) بوده تا بتوانیم منویات مقام معظم رهبری را در خصوص اقتصاد مقاومتی تحقق بخشیم.
روابط عمومی مرکز همراه با شادباش این مهم و تقدیم خدا قوت به ایشان و همکاران بزرگوارشان، امیدوار است به یاری خداوند منان، این خیر و تبعات نیک آن برای مجموعه و استان جاری باشد.

۲۰۱۶۰۲۰۴_۱۵۱۹۰۱
۲۰۱۶۰۲۰۶_۱۵۵۴۱۷
۲۰۱۶۰۲۲۰_۱۱۱۱۴۲

۲۰۱۶۰۲۲۰_۱۲۱۵۳۶

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.