بازدید مسول دفتر نماینده ولی فقیه مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از مزرعه کشت گندم روی بستر بلند و کشت مستقیم

حجت الاسلام ملایی مسول دفتر نماینده ولی فقیه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از مزرعه کشت گندم روی بستر بلند و کشت مستقیم بازدید به عمل آورد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، حجت الاسلام ملایی مسول دفتر نماینده ولی فقیه مرکز به اتفاق دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر با سابقه آبیاری و زهکشی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و مدیر تحقیقاتی مزارع هاب حفاظتی استان از مزارع آبی کشت گندم در یکی از پایگاه های تحقیقاتی کاربردی و آموزش و ترویج کشاورزی حفاظتی موسوم به هاب (Hub)که در حومه روستای گرجی محله شهرستان کردکوی در استان گلستان واقع شده بازدید کردند.
در این بازدید که در روز یکشنبه ۵ اردیبهشت و بنا به درخواست و علاقمندی حاج آقای ملایی صورت گرفت دکتر اسدی اظهار داشت: حرکت به سمت پایداری و عبور از دروازه کشاورزی حفاظتی، راهکاری مناسب برای مبارزه با پدیده خشکسالی و عوامل اقلیمی ناسازگار است. وی ادامه داد: هرچقدر بتوانیم شیوه ها و روشهایی را به کار بگیریم که از تاثیرپذیری از تغییرات شرایط اقلیمی (تغییرات میزان بارندگی و دمایی) در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بکاهد، می توانیم به سمت تولید پایدار در کشور حرکت کنیم.
پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی در ادامه افزود: برای پیش برد کشاورزی به سمت پایداری در تولید نباید هدف ما تولید حداکثری و یا رکورد زدن تولید محصولات کشاورزی باشد بلکه باید کشاورزی نمونه باشد که تولیدش ضمن حفظ منابع پایه تولید یعنی آب و خاک پایدار بوده و در دراز مدت از نوسانات تولیدی کمی برخوردار شود. به همین جهت کانونهای کشاورزی حفاظتی موسوم به هاب می توانند کمک شایانی در راه ترویج کشاورزی حفاظتی که از ارکان کشاورزی پایدار است باشد. دکتراسدی افزود: لازمه تحقق پایداری در تولید، مدیریت های جدید در سامانه های کشاورزی کشور است که بتوانیم اصول ناپایداری، مانند عدم تناوب و کشت تک محصولی، شخم های بی رویه و از بین بردن بقایای گیاهی در زمینهای کشاورزی را با توسعه کشاورزی حفاظتی از بین ببریم.
ایشان در ادامه گفت: این مزرعه شاخصی از تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بوده که تمامی دانش فنی آن و همچنین تمامی ادوات و ماشینهای بکار رفته در تهیه زمین، کاشت، داشت و برداشت مزرعه تولید سازندگان توانمند کشورمان می باشد.
دکتر اسدی همچنین گفت: هاب یک کانون و پایگاه تحقیقاتی کاربردی و آموزشی و ترویجی کشاورزی حفاظتی می باشد که در مزراع کشاورزان پیشرو و در مقیاس بزرگ و توسط خود کشاورزان پیاده می شود تا الگویی برای کشاورزان منطقه مجاور در راستای حفاظت از منابع پایه مثل خاک و آب و همچنین منابع تولید باشد. این هاب که در منطقه کردکوی و در مزرعه آقای دکتر کریمی طالقانی کشاورز پیشرو واقع شده است دارای وسعت ده هکتار بوده که در آن ۴ روش کشت در کنار هم پیاده شده اند. روش اول کشاورزی مرسوم است که برای تهیه زمین یک بار شخم با گاوآهن برگرداندار و دوبار دیسک عمود برهم و در نهایت یک بار استفاده از خطی کار برای کشت استفاده شده است. در روش دوم کشت زمین با استفاده از کارنده رایز بد (بسترهای بلند) صورت گرفته است. در روش سوم با استفاده از چیزل پکر زمین آماده شده و با استفاده از خطی کار تولید داخل مبادرت به کشت گندم گردیده است. در روش چهارم بدون آنکه خاکی برگردانده شود و روی بقایای کشت قبلی یعنی سویا با استفاده از کارنده بی خاک ورز تولید داخل مبادرت به کشت گندم گردیده است. نوع بذرگندم آبی،N 87 20 بذر مادری و تاریخ کشت کلیه تیمارها دوشنبه ۹ آذرماه ۹۴ بوده است. میزان بذر بکار رفته برای کلیه تیمارها ۱۸۰ کیلوگرم در هکتار بود.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی در مورد سامانه کشت روی بستر بلند افزود که در تیمار رایز بد، ابتدا زمین با گاوآهن برگرداندار شخم و سپس دیسک زده شد آنگاه با فاروئر فارو ایجاد شد و سپس با استفاده از کارنده رایز بد روی هر بستر ۳ خط گندم کشت گردید که فاصله فارو تا فارو ۷۵ سانتیمتر بود. این بسترها دائمی بوده و در کشت دوم که بعد از برداشت گندم در خرداد صورت می گیرد بی آنکه در روی بستر بلند عملیات خاک ورزی صورت گیرد و با استفاده از تکنیک کشت مستقیم همراه با حفظ بقایای باقیمانده گندم بعد از برداشت سویا کشت می شود. برای برپاکردن سامانه رایزبد فقط یک بار عملیات خاک ورزی در ابتدای فصل صورت می گیرد و این بسترها به صورت دائم همراه با بقایای باقیمانده گیاهی حفظ می شوند.
دکتر اسدی در مورد تیمار کشت مستقیم با استفاده از کارنده های بی خاک ورز تولید داخل کشور اظهار داشت:کاشت بدون دستکاری خاک با استفاده از کارنده بی خاک ورز شیلان سازه کشت بوکان با شیار بازکن دابل دیسک گندم صورت گرفته است که خود نمود و شاخصی از اقتصاد مقاومتی اقدام و عملی می باشد. در این پایگاه تحقیقاتی و آموزشی کاربردی کشاورزی حفاظتی کلیه اصول سه گانه کشاورزی حفاظتی یعنی حداقل دست خوردگی خاک، حفظ بقایای کافی گیاهی و رعایت تناوب زراعی رعایت خواهد شد و کلیه عملیات زراعی کاشت و داشت و برداشت پایش خواهد گردید. آقای ملایی بعد از این بازدید ضمن آرزوی موفقیت برای این پژوهشگرمجرب و با سابقه مرکز و تشکر از وی که به زکات علم خود یعنی نشر آن می پردازد اظهار داشت که ما دنبال علمی هستیم که جامعه از آن نفع ببرد و جامعه کشاورزی از آن سودمند گردد. ایشان همچنین ابراز امیدواری کردند که روزی بیشتر اراضی آبی گندم استان به این سامانه کشت روی بستر بلند مجهز شوند چون مزایای بسیار از جمله مدیریت آبیاری مناسب و همچنین زهکشی و تخلیه رواناب ناشی از بارندگی را دارد. ایشان در ادامه افزودند که هدف تحقیقات کلیه پژوهشگران مرکزباید ترویج دانش و یافته های بدست آمده به عرصه کشاورزی و کشاورزان باشد زیرا اگر تحقیقاتی کاربردی نباشد و در راستای پایداری تولیدات کشاورزی گام برندارد اتلاف منابع به حساب می آید.

DSC44555

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.