حضور مسول روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در کارگاه آموزشی روابط عمومی موسسات و مراکز تحقیقاتی

همزمان با روز بزرگداشت ارتباطات و روابط عمومی ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری، کارگاه آموزشی دو روزه مسئولان روابط عمومی موسسه ها و مراکز تحقیقاتی ملی و استانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان این مراسم که با حضور دکتر غلامحسین طهماسبی قائم مقام ریاست سازمان، دکتر زارع فیض آبادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی و برخی مدیران ستادی در سالن فجر سازمان برگزار شد، مهندس ژاله فدایی رئیس روابط عمومی سازمان طی سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به مدعوان، بر نقش و اهمیت روابط عمومی در موسسات و مراکز تحقیقاتی وابسته سازمان تاکید نمود. وی همچنین ضمن خاطرنشان ساختن مشکلاتی که سازمان با آن روبرو است، از رئیس و معاونان سازمان به دلیل حمایت و پشتیبانی که از تا به حال از روابط عمومی داشته اند، قدردانی نمود.

رئیس روابط عمومی سازمان یکی از اهداف برگزاری جلسه را یادآوری خدمات ارزنده پیشکسوتان روابط عمومی از جمله مهندس منوچهر امینی رئیس سابق روابط عمومی که به تازگی به افتخار بازنشستگی نائل شده دانست، مدیری که با فعالیتهای ارزشمند خود موجبات پیشرفت روابط عمومی را فراهم ساخت. وی با تصریح این نکته که روابط عمومی دارای جایگاهی استراتژیک در مدیریت سازمان است و موقعیت به سزائی در اطلاع رسانی سازمان دارد و همچنین افتخارات شایان توجهی را نیز در این راستا کسب نموده است ، بر این مهم تاکید نمود که به جهت جایگاه با اهمیت و مسئولیت سنگین روابط عمومی، به تلاش مجدانه کلیه همکاران در دفاتر روابط عمومی در ستاد ، موسسات و مراکز تحقیقاتی، نیازی جدی احساس می‌شود.

سپس دکتر ذاکری کارشناس روابط عمومی و مدرس دانشگاه با اشاره به تحقیقات خود که با موضوع فعالیت های ۴۰ ساله روابط عمومی سازمان تحقیقات کشاورزی انجام یافته، ابراز امیدواری کرد، بزودی دستاوردی از این پژوهش را بعنوان تاریخچه فعالیت های ارتباطات و روابط عمومی سازمان در کنفرانس ملی ارائه دهد. وی با اشاره به همزمانی برگزاری کارگاه آموزشی با روز ارتباطات و روابط عمومی بیان نمود: ارتباطات در دنیا مفهوم خاصی به خود گرفته و با سرعت زیادی روبه جلو حرکت می کند و کشورهایی که از این پیشروی غفلت بمانند با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد و از قافله اندیشه و پیشرفتهای علمی، فنی و صنعتی عقب خواهند بود. وی نقش ارتباطات در دنیای امروز را ماهوی دانست که بر روی زندگی تک تک انسانها تاثیر داشته و شاکله فعالیت در هر مجموعه ای را خواهد ساخت. وی با مهم ارزیابی کردن مباحث ارتباطات انسانی و اجتماعی خاطر نشان ساخت : در دنیای امروز کسب اطلاعات به تنهایی به هیچ وجه کافی نیست و اطلاع رسانی بموقع برای رسیدن به اهداف سازمانی و اجتماعی امری ضروری است.

در ادامه دکتر طهماسبی قائم مقام ریاست سازمان، با تبریک اعیاد شعبانیه بیان داشت : برگزاری این کارگاه آموزشی که با همت و تلاش زیاد مسئول و همکاران روابط عمومی منعقد شد گام مهمی در ایفاء نقش روابط عمومی های موسسات و مراکز تحقیقاتی برداشته است. از آنجا که در حوزه کاری بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انعکاس فعالیت های انجام شده اهمیت بسیاری دارد، جایگاه روابط عمومی در انعکاس این دستاوردها حائز اهمیت فراوان است. وی با اشاره به وظیفه بسیار مهم تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در تامین امنیت غذایی و استقلال کشور، اطلاع رسانی در این زمینه را در افزایش محصولات کشاورزی، تعیین الگوی کشت مناطق مختلف و بهره برداری بهینه از امکانات بخش کشاورزی کشور را مهم دانست و افزود: متاسفانه اهمیت کارهای ما آن طور که شایسته است برای مسئولان و مردم مشخص نشده و تبیین فعالیت ها می تواند این نقص را برطرف نماید.

وی اظهار داشت: در بسیاری موارد در حوزه های کاری مختلف در بخش کشاورزی کشور شاهد کاربرد نتایج فعالیت های تحقیقاتی توسط بهره برداران بوده ایم ، ولی نقش تحقیقات مورد استفاده کشاورزان، آن طور که باید برای نمایندگان محترم مجلس، سیاست‌گذاران کلان کشور و حتی خود بهره برداران تببین نشده و اهمیت دستاوردهای کسب شده منعکس نمی شود. بنابراین فعالیت روابط عمومی ها در چنین شرایطی از جایگاه ویژه ای برخوردار است تا با اطلاع رسانی دقیق، اهمیت فعالیت های تحقیقاتی و نتایجی که مورد استفاده بخش تولید قرار می گیرد روشن شود. با این تعریف و ویژگی خاص، جایگاه ما در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نسبت به سایر موسسات تحقیقاتی مشابه از حساسیت، دقت و ظرفت بیشتری برخوردار می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به تحولاتی که در وزارت جهادکشاورزی در سالهای اخیر بوجود آمد بیان داشت: طی سالهای گذشته اهمیت ترویج کشاورزی مورد غفلت واقع شد و با وجود فعالیت های بی شمار این بخش که مسئولیت انتقال یافته های تحقیقاتی را برعهده دارد، آن طور که باید نتایج تحقیقات به بهره بردار منتقل نشد. وی با اشاره به اهمیت انتقال یافته های تحقیقاتی به گروه بهره برداران کشاورزی اظهار نمود: هدف ما علاوه بر انتقال یافته ها، اطلاع رسانی در زمینه نقش موسسات و مراکز تحقیقاتی در بخش کشاورزی است تا زحمات همکاران شما در جامعه بخوبی منعکس و به هنگام تصمیم گیری در مورد سازمان موثر باشد. وی با بیان طرح نظام نوین ترویج و تلاشهای همکاران در این بخش اذعان داشت: وزارت جهاد کشاورزی بخصوص سازمان تحقیقات کشاورزی علی رغم تمام مشکلات، تلاش دارند بخش ترویج کشاورزی را احیاء کنند و با طرح نظام نوین و پهنه بندی استانها قدمی مهم برای آن برداشته شده است. این طرح بستر مناسبی برای انتقال نتایج تحقیقات در بخش تولید می باشد و تلاش زیادی شده محتوای تحقیقاتی به زبان ساده توسط یک مسئول برای بهره برداران همان استان بیان شود.

دکتر طهماسبی ایجاد انگیزه در محققان برای افزایش فعالیت های ترویجی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ما با تغییر آئین نامه های ترفیع برای محققان این امکان را برای آنان فراهم ساختیم تا در فعالیت های ترویجی بیش از گذشته شرکت نموده و از امتیازات و پاداش های این فعالیت ها بهره مند شوند. وی با اشاره به شاخص های انتخاب روابط عمومی های برتر از موسسات و مراکز تحقیقاتی در سال های گذشته آن را در ایجاد انگیزه در همکاران پراهمیت دانست و افزود: با توجه به رویکرد اطلاع رسانی سازمان، نقش روابط عمومی تعیین کننده بوده و قصد براین است در گردهمایی روسای موسسات و مراکز تحقیقاتی این فعالیت ها منعکس شود.

در ادامه دکتر ابراهیم جعفری استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، طی سخنانی دانش روابط عمومی را رشته ای نزدیک به روزنامه نگاری دانست که شاخه هایی از تبلیغات، مدیریت بازاریابی، مطالعات ارتباطاتی و فناوری های نوین ارتباطی یا شبکه های اجتماعی را دارا می باشد. وی با تجلیل از پیشکسوتانی چون دکتر حمید نطقی استاد برجسته روابط عمومی، دکتر معتمدنژاد استاد برجسته علم ارتباطات اجتماعی و سایر بزرگان این رشته در کشور، روابط عمومی را محصول خدمات برجسته این عزیزان دانست. وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه در جامعه ما روابط عمومی در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته در حالی که در دنیای امروز روابط عمومی از منظر سرمایه اجتماعی و مدیریت استراتژیک، اعتماد ساز و نقویت کننده اعتماد عمومی و مخاطبان سازمان می باشد و مدیران را در امر تصمیم گیری یاری می رساند. وی با اشاره به دو دیدگاه متفاوت به روابط عمومی در قرن گذشته آن را شامل دیدگاه تبلیغاتی صرف تا مشاوره به مدیر سازمان دانست و خواهان توجه علمی به این مقوله شد و افزود: می باید کوشش کنیم بیرق روابط عمومی همواره در اهتزاز بوده و چراغ راه هر مجموعه ای در امر تصمیم گیری باشد.

ادامه مباحث آموزشی در روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه نیز ادامه یافت و به مباحث مختلفی از جمله «تنظیم مقررات و پروتکل های ملی و بین المللی در روابط عمومی» پرداخته شد.

IMG_2971987

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.