سخنرانی محقق مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در کارگاه آموزشی مدیریت فناوری ها در کشاورزی حفاظتی

دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان کارگاه آموزشی مدیریت فناوری ها در کارگاه کشاورزی حفاظتی در گرگان سخنان خود را ارایه داد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این کارگاه در زمینه مدیریت فناوری های نوین در کشاورزی حفاظتی در سالن همایش های موسسه تحقیقات پنبه برگزار شد و انعکاس مناسبی در سایت خبرگزاری ایرنا داشت که به شرح زیر می باشد:
با حضور محققان داخلی و خارجی
برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت فناوری ها در کشاورزی حفاظتی در گرگان
گرگان -ایرنا- کارگاه آموزشی مدیریت فناوری ها در کشاورزی حفاظتی عصر یکشنبه با حضور چند تن از محققان خارجی و داخلی، مسوولان جهاد کشاورزی گلستان و جمعی از کشاورزان در شهرستان گرگان برگزار شد.
به گزارش ایرنا در این کارگاه یک روزه که در سالن دکتر بیات موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان برگزار شد، محققان آخرین دستاورد های علمی و شیوه های نوین پیاده سازی طرح های کشاورزی حفاظتی را بیان کردند.
سهراب سهرابی مدیر اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در این کارگاه به تاریخچه اجرای این طرح در استان اشاره کرد و گفت: طرح های کشاورزی حفاظتی از ۱۳۸۶ در گلستان و از سوی کشاورزان پیشرو اجرایی و تاکنون اقدام های خوبی نیز صورت گرفته است، ولی تا ایده ال و مطلوب در این حوزه فاصله داریم. وی ادامه داد: به سبب کمبود منابع آب و ناپایداری در میزان تولید محصولات زراعی ،ضرورت اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی از اهمیت بیشتری در گلستان برخوردار است. به گفته وی، طبق برنامه های لحاظ شده باید تا پایان برنامه ششم توسعه،۳ میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور مشمول اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی شود. سهرابی تغذیه بهینه خاک و افزایش استفاده از کودهای آلی ،اجرا و گسترش ایجاد باغات در اراضی شیب دار ،معرفی گونه ها و ارقام سازگار و اصلاح شیوه های کشت را از جمله اقدامات مطلوب در جهت نیل به کشاورزی حفاظتی دانست.
اسدی محقق کشاورزی گلستان نیز گفت: عملیات خاک ورزی شدید و شخم عمیق اراضی موجب رشد روز افزون فرسایش آبی و کاهش مواد آلی خاک شده است که تغییر نکردن رویکرد و استمرار این رویه های غلط تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
دکتر آلن دیوید مک هگ محقق استرالیایی نیز در سخنانی توقف شخم زنی و به حداقل رساندن عمق شخم و نیز جلوگیری از سوزاندن بقایای محصول در اراضی را به همراه رعایت تناوب کشت و جلوگیری از تک کشتی به عنوان سه فاکتور مهم در کشاورزی حفاظتی عنوان کرد.وی ادامه داد: با توجه به فعالیت های مخرب صورت گرفته در بخش کشاورزی، کشورهای متعددی در زمینه گسترش کشاورزی حفاظتی و جلوگیری از استمرار نابودی خاک ،محیط زیست و منابع آب قدم برداشته اند که قزاقستان و چین از جمله کشور های موفق در این حوزه قلمداد می شوند.این استاد فیزیک خاک ادامه داد: باید با تدوین و اجرای اصول مشخص و بهره گیری از فناوری نوین تخریب منابع خاک و آب را کاهش داد.نماینده ارشد موسسه سیمیت در کشور چین ادامه داد: در ایران تجهیزات لازم برای اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی در حد متعارف ساخته شده است و باید ترویج و آموزش را بیشتر جدی بگیریم. دکتر دکتر آلن دیوید مک هگ Allen David Jack McHugh بمدت ۱۲ سال است که به عنوان محقق ارشد موسسه سیمیت چین در حال فعالیت است و تاکنون در کشورهای مختلفی همچون پاکستان ،مصر اندونزی به برگزاری دوره های آموزشی در رابطه با کشاورزی حفاظتی پرداخته است.کمالی صاحب نظر برجسته گندم و رییس اسبق موسسه نهال و بذر کشور ، حسینی رییس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان و جمعی از مدرسین مراکز آموزش عالی استان و حدود ۷۰ نفر از کارشناسان و کشاورزان گلستانی در این کارگاه شرکت داشتند. کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و پایداری محصول همراه با حفظ محیط زیست است؛ در این روش کشاورزی بجای استفاده از روش‌های خاک‌ورزی رایج، از خاک‌ورزی حفاظتی Conservation tillage، (بدون خاک‌ورزی یا انواع خاک‌ورزی حداقلی) استفاده می‌شود، به این معنا که زیر و رو شدن خاک در این روش مثل سیستم رایج خاک ورزی نبوده و دستکم ۳۰ درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می گردد.این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راه های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.استان گلستان افزون بر ۶۵۰ هزار هکتار ارضی کشاورزی دارد که به کشت محصولات مختلف پاییزه و بهاره اختصاص دارد.

DSC4654

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.