حضور همکاران بخش آموزش مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در گردهمایی معاونان آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش

گردهمایی معاونین آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سراسر کشور با حضور دکتر بصام به منظور تبیین برنامه های آموزشی وزارت متبوع در سال ۱۳۹۵ به میزبانی مرکز آموزش و توانمندسازی بهره برداران منابع طبیعی و آبخیزداری کلارآباد در تنکابن برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای این نشست دکتر احمدی نژاد معاون آموزشی و دانشجویی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر آموزش کلیه افراد بخش کشاورزی در سطوح مختلف گفت: نگاه ما به آموزش برای تدوین و اجرای دوره های آموزشی متمرکز بر محصول غالب در استان ها خواهد بود. در این راستا بایستی از خرد جمعی، توجه به کشاورزان نمونه و ارتباط با بهره برداران موفق و همچنین انعطاف پذیری در شیوه های آموزشی بهره برداری نمود تا بیشترین اثرگذاری حاصل شود.
معاون آموزش و دانشجویی در ادامه به مستندسازی فعالیت ها در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی پرداخت و خاطر نشان شد: از برنامه های اجرا شده موفق گزارش تهیه و در اختیار بخش های ذی ربط قرار گیرد تا سایرین نیز بتوانند از تجربیات استفاده نمایند.
دکتر احمدی نژاد در بخش پایانی سخنان خود به آیین نامه صلاحیت حرفه ای اشاره نمود و گفت: بر اساس این آیین نامه اهداف و مأموریتهای نظام صلاحیت حرفه ای جهت پیشرفت مستمر در سطوح مختلف برای کسب شایستگی احراز شغل و رسمیت بخشی به انواع صلاحیت های حرفه ای است.
در ادامه سجادی مدیر امور آموزشی موسسه به ادغام آموزش و تحقیقات در مراکز اشاره نمود و گفت: اکنون آموزش کشاورزی در موسسه متمرکز و فرصت خوبی به لحاظ ایجاد وحدت رویه در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فراهم شده است و می توان از توان و پتانسیل های هر دو بخش به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی سپس به سیاست ها و برنامه های آموزشی به این شرح پرداخت:
– ظرفیت و امکانات استفاده شده مراکز در حوزه های آموزش بهره برداران، کارکنان، کار دانش و علمی کاربردی.
– ضرورت بهسازی و تقویت نیروی حرفه ای و کاربردی بخش کشاورزی.
– سیاست های جدید آموزش وزارتخانه.
– ضوابط و شاخص های بررسی دوره های علمی کاربردی در سال ۹۵-۹۴.
– انتظارات موسسه در خصوص درخواست دوره ها.
– اجرای ماده ۲۳ قانون افزایش بهره وری.
عزیزپور رییس گروه آموزش رسمی از دیگر سخنرانان این گردهمایی بود که ابتدا به بیان علت توقف آزمون خوداظهاری سنجش مهارت با توجه به آسیب شناسی که انجام شد پرداخت و در ادامه به تهیه پرتال آموزش توسط مراکز اشاره داشت تا بتوانند گواهینامه ها را از طریق آن صادر نمایند. همچنین به بحث تغییر نظام آموزش متوسط در آموزش و پرورش و تعامل موسسه با آن ها تاکید نمود.
رییس گروه آموزش رسمی در پایان معاونین آموزشی مراکز را به تعامل و همکاری با دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در استان ها توصیه نمود.
مهندس پیشکار مدیر امور دانشجویی موسسه نیز در این نشست گزارشی از برنامه های در دست اجرا ارایه کرد و خاطر نشان شد: طرح های کار حین تحصیل از پروژه های مهم موسسه به شمار می آید و با نظر دکتر بصام اعتبارات خوبی برای آن اختصاص یافته. وی افزود: انتظار داریم معاونین آموزشی مراکز با جدیت به این طرح ها بپردازند و گزارش هایی از روند کار تهیه نمایند.
در ادامه گردهمایی رییس حراست موسسه برای جلوگیری از بروز هر گونه مانع ای برای پیشرفت آموزش بخش کشاورزی به بیان نکاتی پرداخت و تاکید نمود: مسائل مبتلابه خود را با حراست مجموعه در میان گذارید. اطلاع رسانی به موقع و شفاف سازی باعث حل و جلوگیری بسیاری از تنش ها می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود دو خبر اعلام کرد. ابتدا به نشست با مسئولین حراست دانشگاه جامع علمی کاربردی و نظراتی که از سوی مراکز به آن ها منعکس گردیده اشاره کرد که برخی از نظرات در تقابل، برخی در تضارب و برخی باعث تنش شده بود. وی در این رابطه تاکید نمود: بدنبال ایجاد فضای مناسب برای همکاری و تعامل باشید.
رییس حراست موسسه سپس به خبر دوم پرداخت و گفت: جلسه ای نیز با حضور مدیر کل حراست وزارت خانه به منظور آشنایی با وظایف موسسه در خصوص آموزش بخش کشاورزی تشکیل شد و در آن خواستار تقویت ساختار آموزش در جهت سیاست های بخش کشاورزی و همچنین ایجاد شرایط مناسب کاری برای همه دست اندرکاران گردید.
مهندس میثمی تبار مدیر کل دفتر آموزش کارکنان از دیگر سخنرانان این نشست بود که به ارایه گزارشی از وضعیت آموزش ضمن خدمت در حوزه کارکنان و مدیران و همچنین رتبه بندی مراکز آموزش در هر دو حوزه پرداخت. وی در خصوص عناوین فعالیت شاخص آموزش کارکنان در سال ۹۴، نظرسنجی آموزش از طریق سامانه آموزش کارکنان، شورای فرآیند نیازسنجی، فرآیند سامانه آموزش، نیازسنجی و ارزشیابی دوره های آموزشی و همچنین فعالیت ها و ساختار آموزش مطالبی بیان نمود.
مدیر کل دفتر آموزش کارکنان گفت: در سال ۱۳۹۴ آموزش های ارایه شده در سراسر کشور بطور میانگین ۴۲ ساعت بود که رشد ۴۰ درصدی را به همراه داشته است و خراسان جنوبی، خراسان رضوی و فارس رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
وی سپس به عملکرد بررسی پرونده ها به منظور اعطا گواهینامه نوع دوم و همچنین اعلام برنامه های سال ۱۳۹۵ پرداخت.
مهندس میثمی تبار در پایان سخنان خود بر اجرای دوره های تخصصی در دو بخش تئوری به صورت غیرحضوری و استفاده از روش های نوین و اجرای بخش عملی به صورت کارگاهی تاکید نمود و خاطر نشان شد: در آموزش کارکنان هدف درآمدزایی نیست بلکه ایجاد تخصص است که به دنبال آن درآمد خواهد آمد.
در ادامه دکتر پطرودی مطالبی در خصوص آموزش بهره برداران بیان نمود و با ارایه آمارهایی به ترسیم وضعیت آموزش در این بخش در سال گذاشته اشاره کرد. وی در این گزارش به شاخص ها و الویت های برنامه در سال ۹۴ و همچنین چالش ها، موانع و اهداف پرداخت.
دکتر حاج احمدی معاون برنامه ریزی و تدوین منابع درسی موسسه نیز در ادامه جلسه به مباحث بیان شده در گردهمایی اشاره داشت و گفت: این گونه نشست های هم اندیشی باید بیشتر شود و زمان کافی به مباحث استراتژیک اختصاص یابد. همچنین مراکزی که دارای عملکرد خوب هستند عوامل پیش برنده و بازدارنده را آسیب شناسی کنند و تجربیات خود را دراختیار سایر مراکز قرار دهند.
دکتر حاج احمدی سپس به فعالیت های معاونت اشاره داشت. وی گفت: گروه ها از زمان تهیه و تدوین تا اجرا دوره ها مسئول هستند و در کنار مسئولین مراکز آموزش می باشند. همچنین گروه تدوین منابع درسی بایستی از سوی شما تغذیه شوند. این یک مسیر دوطرفه است که هر دو مسئول هستند. وی افزود: در رابطه با تهیه و تدوین دوره ها باید نیاز بخش کشاورزی را با ذی نفعان درمیان گذاشت. ما در موسسه به دنبال الگویی هستیم تا بتوانیم نیاز واقعی بخش را بسنجیم. همچنین انتظار داریم همکاری خوبی برای غنای فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی داشته باشید.
دکتر حاج احمدی معاون برنامه ریزی و تدوین منابع درسی در خاتمه گفت: برای تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن راهی جز ارتقا بهره وری و سودمند کردن آموزش نیست. همچنین نظارت و مدیریت دانش و مستندسازی نیز باید مد نظر باشد.
دکتر بصام در اختتامیه گردهمایی ابتدا در خصوص فرآیند انتخاب ۱۵ مرکز مجری دوره های علمی کاربردی مطالبی بیان نمود. وی گفت: انتخاب ۱۵ مرکز بر اساس یک ارزیابی صورت گرفت و در آینده نزدیک ارزیابی مجددی از سوی موسسه انجام خواهد شد. ما بر اساس سیاست های وزارتخانه جلو می رویم و با هماهنگی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بر این ۱۵ مرکز تمرکز خواهیم نمود.
سرپرست معاونت آموزش در بخش دیگری از سخنان به بحث نیازسنجی اشاره داشت و خاطر نشان شد: براساس ماده ۲۱ قانون افزایش بهره وری نیازسنجی آموزش عالی بخش کشاورزی با همکاری بخش های ذی ربط در موسسه، سازمان، معاونت های اجرایی وزارتخانه و بخش خصوصی انجام شده و نتیجه آن به وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام گردید. این کار برای اولین بار در وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت. وی افزود: به منظور نیازسنجی برای سال آینده و با در نظر گرفتن شرایط جدید ادغام آموزش باید روش تغییر نماید و در بحث بهره برداران کار بسیار جدی تری انجام شود. در این رابطه با توجه به تفکیک وظایف معاونت آموزش و معاونت ترویج یک کارگروه فعال به تعداد گروه های تخصصی مراکز با حضور افراد صاحب نظر تشکیل گردد. بایستی با روستاییان صحبت شود و نیازهای جدید را امکان سنجی و برای اجرا برنامه ریزی کرد.
دکتر بصام در ادامه به آموزش در زمینه کاردانش پرداخت و تاکید نمود: مراکز در بحث کاردانش بسیار جدی باشند. این دسته از دانش آموزان ورودی دوره های علمی کاربردی هستند. طرح هایی نیز به آموزش و پرورش اعلام شده که مورد استقبال قرار گرفته است. به دنبال این هستیم تا دانش آموزان این رشته ها بتوانند در دوره های کاردانی پیوسته ادامه تحصیل دهند و مراکزی که دوره های علمی کاربردی اجرا نمی کنند می توانند در این زمینه فعال تر وارد شوند.
دکتر بصام سرپرست معاونت آموزش و رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی در پایان گردهمایی انتظارات مراکز و موسسه را به این شرح بیان نمود:
– برنامه معرفی مدرس نمونه در مهرماه مشخص شود.
– باید در برنامه های آموزشی مراکز تغییر نگرش صورت گیرد.
– نیازسنجی رشته های جدید متناسب با بازار کار باشد.
– در استان های کارگروه های تخصصی آموزشی تشکیل گردد.
– مباحث کارآفرینی و کار حین تحصیل به جدی پیگیری شود.
– مراکز به طرح های مطالعاتی با توجه به بودجه حتماً بپردازند.
– توسعه آموزش کار دانش در دستور کار قرار گیرد.
– اثربخشی دوره ها در کلیه سطوح مد نظر باشد.
– موافقتنامه ها پیگیری شوند.
– آموزش مدیران استان ها در الویت قرار گیرد.
– اعتبارات تکمیل و تجهیز بر اساس عملکرد تقسسیم می شود.
– همکاری با فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
– کمک به تهیه هزینه های پایان نامه های ارشد و دکتری در حوزه کشاورزی
– در جهت جذب دانشجو تلاش بیشتری انجام شود.
– آیین نامه های جدید تهیه گردد.
– رتبه بندی مراکز صورت گیرد.
– تعیین تکلیف بهره برداران در زمینه آموزش در دو معاونت ترویج و آموزش مشخص گردد.
– افزایش نیروی آموزشی.
– دعوت از اتحادیه ها و تشکل ها در گردهمایی ها.
– معرفی بیشتر موسسه و آموزش های بخش کشاورزی.
– برگزاری گردهمایی با محوریت و موضوعات مبتلابه گروه های تخصصی در شش ماهه دوم سال جاری.
– از توان معاونین آموزشی در کمیته های موسسه بهره برداری شود.
گفتنی است؛ پرسش و پاسخ و ارایه گزارش عملکرد روسای مناطق پنجکانه از دیگر برنامه های گردهمایی معاونین آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سراسر کشور بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.